rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 7 (1257) z dnia 25.01.2016

Ewidencja w księgach rachunkowych zakupu mebli do biura

Kupujemy meble do biura - zabudowa stała i wolnostojąca. Cały zestaw będzie kosztował 11 tys. zł, a pojedynczo to mniej niż 3,5 tys. zł. Jak ująć to w księgach rachunkowych? (pytanie z dyskusji na www.forum.gofin.pl nr 969850)

Do wyposażenia budynku zalicza się wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcje budynku na stałe, np. instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe oraz normalne wyposażenie budynku, np. wbudowane meble. Wynika to z załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych... (Dz. U. z 2010 r. nr 242, poz. 1622). Stąd wartość wbudowanych na stałe mebli powinna być rozpatrywana jako ulepszenie istniejącego środka trwałego - lokalu czy budynku. Zakładając, że w sytuacji opisanej w pytaniu lokal czy budynek, w którym mieści się biuro, stanowi własny środek trwały jednostki, wydatki na wbudowane meble (np. zabudowę kuchenną czy szafy wnękowe) należy ująć w księgach rachunkowych następująco:

  1. Koszty z faktur i innych dowodów księgowych dokumentujących poniesienie wydatku:

- Wn konto 08 "Środki trwałe w budowie",

- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

  1. OT - przyjęcie ulepszenia po zakończeniu montażu mebli:

- Wn konto 01 "Środki trwałe" (w analityce: Grupa 1 KŚT),

- Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie".

Jeśli wartość ulepszenia środka trwałego w postaci wbudowanych mebli jest niska, to jednostka może przyjąć uproszczenie polegające na odniesieniu wydatków poniesionych na ten cel bezpośrednio w koszty. Rozwiązanie takie dla wydatków na ulepszenie nieprzekraczających 3.500 zł przewidują także ustawy o podatku dochodowym. Możliwość zastosowania takiego uproszczenia w ewidencji księgowej, wraz z graniczną kwotą wydatków, powinna zostać określona w zasadach (polityce) rachunkowości (por. art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości - Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Wówczas księgowanie wydatków związanych z wbudowanymi meblami przebiega zapisem:

- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Zużycie materiałów) lub konto zespołu 5,

- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

Natomiast meble niewbudowane na stałe w budynek (wolnostojące) mogą zostać ujęte w ewidencji środków trwałych, jeśli spełniają definicję określoną w art. 3 ust. 1 pkt 15 ustawy o rachunkowości. Zgodnie z tym przepisem, środki trwałe to rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Gdy meble tworzą jeden połączony zestaw, trzeba uznać, że stanowią jeden kompletny środek trwały jako całość. W innej sytuacji do środków trwałych trzeba wprowadzić pojedyncze elementy mebli. Ustaloną wartość początkową środków trwałych (zbiorczy lub pojedynczy zestaw inwentarzowy) można wprowadzić do ewidencji księgowej zapisem:

- Wn konto 01 "Środki trwałe" (w analityce: Grupa 8 KŚT), 

- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu". 

Przy czym w przypadku niskocennych składników majątku spełniających definicję środków trwałych można stosować uproszczenie polegające na tym, że ich wartość:

1) ujmuje się w ewidencji środków trwałych i amortyzuje jednorazowo w miesiącu oddania do używania lub miesiącu następnym albo

2) odpisuje się bezpośrednio w koszty bez ujmowania w ewidencji środków trwałych.

Podobne rozwiązania są możliwe na gruncie ustaw o podatku dochodowym dla składników majątku spełniających definicję środków trwałych o wartości początkowej do 3.500 zł. Sprecyzowania sposobu uproszczenia i granicznej wartości niskocennych składników majątku należy dokonać w zasadach (polityce) rachunkowości.

Jednorazowy odpis amortyzacyjny od niskocennego środka trwałego podlega ujęciu w księgach na tych samych zasadach co comiesięczne odpisy amortyzacyjne.

Z kolei zarachowanie niskocennego składnika majątku bezpośrednio w koszty, bez ujmowania go w ewidencji środków trwałych, przebiega w sposób określony w przykładzie. Warto dodać, że choć nie nakazują tego przepisy ustawy o rachunkowości, jednostka może objąć takie składniki majątku ewidencją pozabilansową. Rodzaj składników majątku ujmowanych w tej ewidencji oraz sposób jej prowadzenia jednostka ustala we własnym zakresie.

Przykład

Założenia

  1. W jednostce zakupiono meble do pomieszczenia administracyjnego, tj. biurko, krzesło i stolik pod drukarkę. Z faktury zakupu wynika, że wartość netto poszczególnych mebli wynosiła odpowiednio: 1.000 zł, 300 zł i 130 zł; VAT od łącznej wartości zakupów wyniósł 328,90 zł.
     
  2. Jednostka zapisała w zasadach (polityce) rachunkowości, że stosuje uproszczenie polegające na odpisywaniu wartości składników majątku spełniających definicję środków trwałych, których wartość początkowa nie przekracza 3.500 zł, bezpośrednio w koszty.
     
  3. Rachunek kosztów działalności operacyjnej prowadzony jest wyłącznie w zespole 4.

Dekretacja

1. Faktura za zakup mebli:
a) wartość brutto  1.758,90 zł
- Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",
b) VAT naliczony  328,90 zł
- Wn konto 22-2 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
c) wartość netto  1.430 zł
- Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
d) odniesienie w koszty wartości mebli (dla uproszczenia łączną kwotą)  1.430 zł
- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Zużycie materiałów), 
- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

www.PoradnikKsiegowego.pl - Ewidencja księgowa na przykładach liczbowych:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.