rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 79 (1120) z dnia 2.10.2014

Jak zaksięgować likwidację środka trwałego w budowie?

Jednostka w kwietniu 2014 r. rozpoczęła budowę hali magazynowej. W związku z tym wszystkie koszty związane z tą budową ujmowała na koncie 08 "Środki trwałe w budowie". We wrześniu 2014 r. podjęto decyzję o zaniechaniu i likwidacji rozpoczętej budowy magazynu. Jakich zatem zapisów należy dokonać w księgach rachunkowych w związku z likwidacją środka trwałego w budowie?

Wartość kosztów poniesionych na budowę środka trwałego, w stosunku do którego została podjęta decyzja o zaniechaniu budowy, odnosi się w ewidencji księgowej w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych.

W sytuacji gdy jednostka buduje środek trwały we własnym zakresie, wszystkie koszty związane z jego budową ewidencjonuje na koncie 08 "Środki trwałe w budowie". Z chwilą zakończenia budowy i oddania środka trwałego do używania dokonuje się przeksięgowania wartości początkowej tego środka trwałego - w wysokości kosztów poniesionych na jego wytworzenie - z konta 08 na konto 01 "Środki trwałe".

Jeśli w trakcie prac budowlanych jednostka zdecyduje o zaniechaniu budowy środka trwałego, powinna dokonać jego likwidacji i wyksięgować z ewidencji bilansowej. Ten składnik majątku nie spełnia już bowiem definicji aktywów, określonej w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości, gdyż nie spowoduje w przyszłości wpływu do jednostki korzyści ekonomicznych. Wszelkie koszty poniesione na budowę środka trwałego, które figurują na koncie 08, należy w takiej sytuacji przeksięgować na konto pozostałych kosztów operacyjnych (art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy o rachunkowości, Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.). Dokonać tego można następującym zapisem:

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",

- Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie".

Przeniesienie wartości nakładów poniesionych na budowę środka trwałego z konta 08 na konto 76-1 powinno zostać dokonane najpóźniej do końca roku obrotowego, w którym podjęto decyzję o zaniechaniu budowy.

Trzeba pamiętać o tym, że postawienie środka trwałego w budowie w stan likwidacji nie zawsze oznacza jego fizyczną likwidację. Może się bowiem zdarzyć, że kierownik jednostki podejmie decyzję o likwidacji budowy, natomiast jej fizyczna likwidacja nastąpi dopiero w terminie późniejszym. W takim przypadku wskazane jest, aby nakłady poniesione na budowę środka trwałego w kwocie zgromadzonej na koncie 08 ująć w ewidencji pozabilansowej na koncie 09-1 "Środki trwałe w budowie w likwidacji" po stronie Wn (zapis jednostronny). Nakłady te będą figurowały na koncie pozabilansowym do czasu zlikwidowania budowy. Pod datą ukończenia likwidacji nastąpić powinno wyksięgowanie tych nakładów z konta 09-1 zapisem jednostronnym po stronie Ma.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.SrodkiTrwale.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
11
12
13
14
15
16
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

GOFIN PODPOWIADA

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60