rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 49 (2132) z dnia 17.06.2024

Likwidacja części środka trwałego w księgach rachunkowych

Posiadamy zaliczony do środków trwałych samochód ciężarowy. Dotychczas pełnił on funkcję śmieciarki, jednak zdemontowaliśmy zabudowę do odbioru odpadów i przeznaczyliśmy ją do sprzedaży. Na jej miejsce zamierzamy zamontować beczkę do odbioru ścieków i pojazd nadal używać w prowadzonej działalności. W jaki sposób należy ująć w księgach rachunkowych operacje związane z demontażem zabudowy i jej sprzedażą?

Z pytania wynika, że Czytelnicy dokonali likwidacji części składowej środka trwałego, czyli demontażu zabudowy do odbioru odpadów. Jak stanowi pkt 9.11 KSR nr 11 "Środki trwałe", zgodnie z osądem jednostki taka likwidacja w przypadku dalszego używania środka trwałego (tu: samochodu ciężarowego) może wymagać m.in. ujęcia skutków likwidacji części składowej analogicznie jak odłączenie części dodatkowej lub peryferyjnej opisane w pkt 9.14-9.17 KSR nr 11 lub przeprowadzenia testów na utratę wartości środka trwałego zgodnie z KSR nr 4 "Utrata wartości aktywów" oraz dokonania ewentualnego odpisu z tytułu trwałej utraty jego wartości.

Trwałe odłączenie części dodatkowej lub peryferyjnej od środka trwałego w celu jej likwidacji jest częściową likwidacją powodującą trwałe zmniejszenie zakresu obiektu środka trwałego. Jednostka powinna dokonać odpowiedniego zmniejszenia jego wartości księgowej brutto i umorzenia (pkt 9.14 KSR nr 11). Jednocześnie pomniejsza się umorzenie środka trwałego o wartość umorzenia przypadającego na część dodatkową lub peryferyjną, jeśli są one objęte ewidencją pomocniczą w ramach ewidencji środków trwałych (pkt 9.16 KSR nr 11). Gdy odłączana część dodatkowa lub peryferyjna nie była przedmiotem ewidencji pomocniczej, należy ustalić wartość księgową brutto tej części w oparciu o dokumenty księgowe, a w razie ich braku na podstawie szacunku, a następnie obliczyć (o ile to możliwe) część kwoty umorzenia środka trwałego przypadającą na odłączaną część. Jednak nie zmniejsza się wartości księgowej brutto oraz umorzenia środka trwałego, od którego odłączono część dodatkową lub peryferyjną, jeżeli nie można wiarygodnie ustalić wartości tej części lub oszacowana wartość jest niższa od przyjętego w polityce rachunkowości jednostki poziomu istotności dla części dodatkowych i peryferyjnych (por. pkt 9.17 KSR nr 11).

Zmniejszenie wartości księgowej brutto i umorzenia środka trwałego na skutek trwałego odłączenia części dodatkowej lub peryferyjnej wpływa na wynik finansowy jako koszt (strata) z tytułu rozchodu środka trwałego. W omawianym przypadku trwale odłączoną część przeznaczono do sprzedaży, zatem cena sprzedaży netto odłączonej części zmniejszy koszt (stratę) z tytułu rozchodu środka trwałego. Tak wynika z pkt 9.15 KSR nr 11.

]
Wzór dowodu LT dostępny w dziale Rachunkowość w programie DRUKI Gofin

W księgach rachunkowych odłączenie części składowej środka trwałego można zaewidencjonować w oparciu o dowód "LT - Likwidacja środka trwałego".

Poniesione przez jednostkę koszty zawiązane z demontażem zabudowy należy odnieść, np. na podstawie otrzymanej faktury, do pozostałych kosztów operacyjnych. Jak bowiem wynika z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy o rachunkowości, do pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych zalicza się koszty i przychody pośrednio związane z prowadzoną działalnością operacyjną, w tym m.in. dotyczące zbycia środka trwałego. Koszty demontażu wpłyną więc na wynik ze sprzedaży odłączonej części środka trwałego.

Przykład

Założenia

  1. W maju 2024 r. od samochodu ciężarowego stanowiącego środek trwały odłączono zabudowę do odbioru odpadów, której wartość brutto ustalono na kwotę 30.000 zł, a umorzenie 14.700 zł. Zgodnie z polityką rachunkowości odłączenie części dodatkowej środka trwałego jednostka ujmuje w księgach zgodnie z KSR nr 11.
  2. Zgodnie z fakturą z warsztatu samochodowego demontaż zabudowy wyniósł brutto 1.968 zł (w tym VAT 368 zł).
  3. Odłączaną część sprzedano maju 2024 r. za kwotę brutto wynoszącą 19.680 zł (w tym VAT 3.680 zł).

Dekretacja

1. LT - likwidacja zabudowy będącej częścią dodatkową środka trwałego:
a) wartość księgowa brutto likwidowanej części  30.000 zł
- Ma konto 01 "Środki trwałe",
b) dotychczasowe umorzenie odłączonej części  14.700 zł
- Wn konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych",
c) nieumorzona wartość odłączonej części  15.300 zł
- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".
2. Faktura za demontaż zabudowy:
a) wartość brutto  1.968 zł
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki",
b) VAT naliczony podlegający odliczeniu  368 zł
- Wn konto 22-2 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
c) wartość netto 1.600 zł
- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".
3. Faktura sprzedaży odłączonej części dodatkowej:
a) wartość brutto  19.680 zł
- Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki",
b) VAT należny  3.680 zł
- Ma konto 22-1 "Rozrachunki z tytułu VAT należnego",
c) wartość netto  16.000 zł
- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

Strata z tytułu rozchodu części środka trwałego, stanowiąca różnicę pomiędzy wartością księgową netto a wartością rynkową odłączonej części, wyniosła 900 zł, tj. [(30.000 zł - 14.700 zł) + 1.600 zł] - 16.000 zł.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.SrodkiTrwale.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
8
11
12
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.