rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 88 (1025) z dnia 4.11.2013

Polisa ubezpieczeniowa płatna w ratach a korekta kosztów

W sytuacji gdy zapłata kosztu ubezpieczenia majątkowego dokonywana jest w ratach, może zajść potrzeba zastosowania przepisów przeciwdziałających zatorom płatniczym, wprowadzonych do ustaw o podatku dochodowym. Powoduje to liczne wątpliwości dotyczące rozliczenia tego kosztu w ujęciu bilansowym i podatkowym.


Ujęcie "wstępne" kosztu

Dla ujęcia kosztu ubezpieczenia w księgach rachunkowych nie ma znaczenia data zapłaty polisy. Zgodnie bowiem z zasadą memoriału, określoną w art. 6 ust. 1 ustawy o rachunkowości, w księgach jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.

Koszt ubezpieczenia majątkowego dotyczy przyszłych okresów, dlatego należałoby go ująć w księgach rachunkowych poprzez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów (art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości). Odpisy czynnych rozliczeń międzyokresowych obciążają wynik finansowy danego okresu sprawozdawczego w takiej części, w jakiej dotyczą tego okresu. Przy czym uwzględniając obowiązującą w rachunkowości zasadę istotności, określoną w art. 4 ust. 4 ustawy, gdy kwota ubezpieczenia nie jest istotna, nie trzeba jej rozliczać w czasie co miesiąc. Zazwyczaj jednak polisa dotyczy dwóch lat podatkowych, np. od 1 października 2013 r. do 30 września 2014 r. W praktyce przyjmuje się, że trzeba ją wówczas rozliczyć poprzez konto 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów" na lata podatkowe, ze względu na przepisy ustaw o podatku dochodowym.

Koszty pośrednio związane z przychodami (do jakich zalicza się m.in. koszty ubezpieczenia), są potrącalne w dacie poniesienia, tj. dacie ujęcia kosztu w księgach rachunkowych. Koszty pośrednie, które dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. Mówi o tym art. 22 ust. 5c ustawy o pdof oraz art. 15 ust. 4d ustawy o pdop. Koszt ubezpieczenia dotyczący dwóch lat podatkowych musi więc być w rachunku podatkowym rozliczony na te lata.

Stąd w sytuacji, gdy koszty rocznego ubezpieczenia dotyczące dwóch lat podatkowych, np. 2013 i 2014, są istotne, należy rozliczać je poprzez konto 64 co miesiąc, odnosząc na wynik finansowy 1/12 część kosztu, która będzie jednocześnie uwzględniana w rachunku podatkowym. Z kolei gdy koszt ubezpieczenia jest nieistotny, można nie rozliczać go w miesięcznych ratach, a tylko proporcjonalnie do lat podatkowych, tj. część dotyczącą 2013 r. ująć w kosztach bilansowych i podatkowych w miesiącu zawarcia polisy, a część dotyczącą 2014 r. pod datą 1 stycznia 2014 r.


Korekta kosztów

Przepisy odnośnie korekt kosztów, wskazane w art. 24d ustawy o pdof oraz art. 15b ustawy o pdop mogą mieć zastosowanie do umów ubezpieczenia majątkowego - są to transakcje kontrahenckie. Zastosowanie jednak mieć mogą wyłącznie w przypadku, gdy polisa nie zostanie zapłacona od razu, jednorazowo w momencie zawarcia umowy. Dotyczy to więc przypadku, gdy dochodzi do płatności w ratach - najczęściej dwóch (pierwsza w momencie zawarcia umowy, następna po upływie 6 miesięcy jej trwania) lub czterech (pierwsza w momencie zawarcia umowy, następne co 3 miesiące).

W sytuacji gdy termin płatności raty będzie krótszy niż 60 dni, w razie nieuregulowania jej w terminie 30 dni od daty upływu terminu płatności, podatnik jest obowiązany do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o kwotę wynikającą z dowodu ją dokumentującego. Z kolei gdy termin płatności raty jest dłuższy niż 60 dni, zmniejszenia kosztów podatkowych dokonuje się z upływem 90 dni od daty zaliczenia tej kwoty do kosztów, o ile nie została ona uregulowana w tym terminie.

Odnośnie płatności w ratach wypowiedział się Zastępca Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych w piśmie z dnia 20 maja 2013 r., nr DD6/033/93/MNX/13/RD-47905/13, do Biura Krajowej Informacji Podatkowej, opublikowanym w Biuletynie Skarbowym nr 3 z 2013 r. Czytamy w nim: "W ocenie Ministerstwa Finansów prawidłowe jest stanowisko (…), mówiące że sukcesywnie zaliczając wydatki do kosztów w przypadku kosztów pośrednich, w tym poprzez odpisy amortyzacyjne, nie powinno się dokonywać proporcjonalnego pomniejszenia kosztów. Jeżeli do dnia upływu terminów, o których mowa w art. 15b ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. 30 dni od terminu płatności i 90 dni od dnia zaliczenia wydatku do kosztów, zaliczona do kosztów część zobowiązania znajduje pokrycie w płatnościach, to nie powinno mieć miejsca zmniejszenie kosztów".

Moim zdaniem przedstawione wyjaśnienia mogą mieć także zastosowanie do kosztów pośrednich, jakimi są koszty ubezpieczenia.

Warto dodać, że najwygodniej skutki wszelkich ewentualnych korekt związanych z niezapłaconymi zobowiązaniami i ich "odwrócenia" ujmować w ewidencji pozabilansowej.

Przykład

Założenia

  1. Jednostka wykupiła polisę ubezpieczeniową na samochód ciężarowy. Została ona wystawiona 1 października br., a płatna jest w 2 ratach: w październiku br.: 1.200 zł (zapłacona w dacie zawarcia umowy) i kwietniu 2014 r.: 1.200 zł.
     
  2. Koszt uznano za nieistotny.
     
  3. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów tylko w zespole 4 i stosuje uproszczenie w ewidencji rozliczeń międzyokresowych, polegające na ujmowaniu kosztów rozliczanych w czasie bezpośrednio na koncie 64, z pominięciem wstępnego ujęcia ich na koncie 40.


Dekretacja w październiku 2013 r.

1.  Polisa - zarachowanie kosztów do rozliczenia:  2.400 zł
- Wn konto 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów",
- Ma konto 24 "Pozostałe rozrachunki".
2. PK - odpis kosztów w części dotyczącej 2013 r.: (2.400 zł : 12 m-cy) × 3 m-ce:  600 zł
- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Pozostałe koszty),
- Ma konto 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów".
3. WB - zapłata I raty składki:  1.200 zł
- Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki",
- Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący".


Dekretacja w 2014 r.

1. PK - odpis kosztów w części dotyczącej 2014 r. (zapis pod datą 1 stycznia):
(2.400 zł : 12 m-cy) × 9 m-cy: 
1.800 zł
- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Pozostałe koszty),
- Ma konto 64 "Rozliczenia międzyokresowe kosztów".
2. WB - zapłata II raty składki (zapis w kwietniu):  1.200 zł
- Wn konto 24 "Pozostałe rozrachunki",
- Ma konto 13-0 "Rachunek bieżący".


Ujęcie podatkowe

Termin płatności I raty składki był krótszy niż 60 dni i jednostka opłaciła ją szybciej niż 30 dni od terminu płatności (w październiku w dacie zawarcia umowy). Skutkuje to tym, że w odniesieniu do tej raty obowiązek korekty nie wystąpi. Dnia 1 kwietnia 2014 r. mija termin 90 dni od dnia zaliczenia do kosztów II raty płatności. Jeśli do tego dnia rata składki nie zostałaby zapłacona, wystąpiłby obowiązek korekty kosztów w tym miesiącu o kwotę 1.200 zł. Jednak jednostka zapłaciła składkę w kwietniu 2014 r., więc nie wystąpi obowiązek korekty kosztów również w odniesieniu do tej części składki.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Rozliczenia międzyokresowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60