rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 16 (472) z dnia 20.08.2018

Rozliczenie kosztów poniesionych na zakup domeny internetowej

Na rynku wtórnym (tj. od innej firmy) zakupiliśmy domenę internetową, której cena jest dość znaczna. Czy jest to wartość niematerialna i prawna? Jeśli nie, to jak ująć ten zakup w księgach rachunkowych? Czy koszty zakupu domeny powinniśmy odnieść w ciężar kosztów działalności operacyjnej na konta zespołu 4 i 5?

Zakupiona domena nie stanowi wartości niematerialnej i prawnej. Wydatki związane z jej zakupem podlegają zaliczeniu do kosztów działalności operacyjnej jednostki (zazwyczaj jako koszty usług obcych). Są one jednak ujmowane w kosztach bilansowych zgodnie z zasadą memoriału, a więc w okresie, w którym domena ta będzie wykorzystywana. Może się to wiązać z koniecznością rozliczania wydatków na zakup tej domeny w czasie poprzez czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów.

Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy o rachunkowości przez wartości niematerialne i prawne rozumie się nabyte przez jednostkę, zaliczane do aktywów trwałych, prawa majątkowe nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki, a w szczególności autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje, koncesje, prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczych, know-how.

Domena internetowa to inaczej niepowtarzalny, unikalny adres strony internetowej. Zazwyczaj zakup domeny nie wiąże się z przeniesieniem jakichkolwiek praw autorskich lub praw pokrewnych. Dlatego też, bez względu na przewidywany czas używania domeny internetowej na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, nie stanowi ona wartości niematerialnej i prawnej. Wydatki związane z jej zakupem zalicza się w ciężar kosztów działalności operacyjnej. Przy czym, wydatki te ujmuje się w księgach rachunkowych przy uwzględnieniu zasady memoriału. Z uwagi na fakt, iż koszty zakupu domeny dotyczą przyszłych okresów sprawozdawczych, wskazane jest rozliczać je przez okres, na który domena została nabyta, za pomocą czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Z art. 39 ust. 1 ustawy o rachunkowości wynika bowiem, iż jednostki dokonują czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów, jeśli dotyczą one przyszłych okresów sprawozdawczych.

Zapisy księgowe dotyczące zakupu domeny mogą przebiegać w jednostce, jak przedstawiono w poniższej tabeli.

Ewidencja księgowa zakupu domeny internetowej

1. FZ - faktura za zakup domeny:
   a) wartość brutto zobowiązania:
      - Wn konto 30 "Rozliczenie zakupu",
      - Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami",
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu:
      - Wn konto 22-1 "VAT naliczony i jego rozliczenie",
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",
   c) zarachowanie nabytej domeny w ciężar kosztów:
      - Wn konto 40-2 "Usługi obce",
      - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu",
   d) zakwalifikowanie kosztów zakupu domeny do rozliczenia w czasie:
      - Wn konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów",
      - Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".
2. PK - zarachowanie kosztu zakupionej domeny do okresu, którego dotyczy:
      - Wn konto zespołu 5 (np. 55 "Koszty zarządu"),
      - Ma konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów".

Uwaga: Przy małej istotności kosztu za dopuszczalne można także uznać uproszczenie polegające na jednorazowym odpisaniu w koszty całego wydatku na zakup domeny internetowej, bez konieczności rozliczania w czasie.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Rozliczenia międzyokresowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60