rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (422) z dnia 20.07.2016

Rozwiązanie rezerwy utworzonej na premię pracowniczą - rozliczenie bilansowe i podatkowe

Spółka akcyjna w 2014 r. utworzyła rezerwę na premię dla pracownika wraz ze składkami ZUS (Wn konto zespołu 5, Ma konto 64-1). W 2015 r. premię tę wypłaciła i rozwiązała rezerwę (Wn konto 64-1, Ma konto zespołu 5) na kwotę na jaką ją utworzyła. Premia została zaksięgowana na konta zespołu 4 i 5. Czy podane księgowanie jest zgodne z przepisami ustawy o rachunkowości? Czy w takiej sytuacji do rachunku podatkowego należy doliczyć (statystycznie) kwotę wypłaconej premii wraz ze składkami ZUS?

1. Ujęcie w księgach rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów i jej rozliczenie

W świetle przepisów ustawy o rachunkowości postępowanie jednostki w kwestii utworzenia i rozwiązania rezerwy na kwotę premii jest prawidłowe.

Przepisy ustawy o rachunkowości zobowiązują jednostkę do ujęcia w księgach rachunkowych wszystkich obciążających ją kosztów dotyczących danego roku obrotowego, związanych z przychodami tego roku, niezależnie od terminu ich zapłaty. Ponadto dla zapewnienia współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów przepisy ustawy nakazują zaliczać do pasywów danego okresu sprawozdawczego koszty przypadające na ten okres sprawozdawczy, które jeszcze nie zostały poniesione (zob. art. 6 ust. 1 i 2 ustawy o rachunkowości).

Jeżeli na jednostce ciąży prawne lub zwyczajowe zobowiązanie do dokonania wypłat w wyniku zdarzeń przeszłych, np. premii dla pracownika, oraz można ich kwotę oszacować w sposób wiarygodny, to można w takim przypadku tworzyć rezerwę w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów (por. art. 39 ust. 2 ww. ustawy). Takie bowiem postępowanie spełnia wymagania zasady współmierności przychodów i kosztów oraz zasady memoriału.

Rezerwy na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników - w tym premie - tworzy się w ciężar kosztów działalności operacyjnej i zalicza do biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Jeżeli jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5, to można tego dokonać zapisem: Wn konto zespołu 5, Ma konto 64-1 "Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów". Rzeczywiste koszty poniesione w kolejnym okresie sprawozdawczym z tytułu wypłaconej premii ujmuje się na zasadach ogólnych dotyczących ewidencji księgowej wynagrodzeń na podstawie sporządzonej listy płac (pominięto ewidencję składek ZUS opłaconych przez pracownika oraz zaliczki na podatek dochodowy), zapisem:

1) kwota brutto premii: Wn konto 40-4, Ma konto 23-0,

2) składki ZUS obciążające pracodawcę: Wn konto 40-5, Ma konto 22,

3) obciążenie konta układu kalkulacyjnego kwotą premii oraz składek ZUS finansowanych przez pracodawcę: Wn konto zespołu 5, Ma konto 49.

Stosownie do art. 39 ust. 3 ustawy o rachunkowości, odpisy biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności. Wykorzystanie utworzonej rezerwy (w wyniku powstania zobowiązania) powoduje zmniejszenie biernego rozliczenia międzyokresowego kosztów. W przypadku jednostki prowadzącej ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5, rozliczenie rezerwy do wysokości poniesionych kosztów odbywa się zapisem: Wn konto 64-1, Ma konta zespołu 5. Zobowiązania ujęte jako bierne rozliczenia międzyokresowe zmniejszają koszty okresu sprawozdawczego, w którym stwierdzono, że zobowiązania te nie powstały (art. 39 ust. 5 ww. ustawy), zapisem: Wn konto 64-1, Ma konta zespołu 5.

Przykład

I. Założenia:

W 2015 r. jednostka rozliczająca koszty na kontach zespołu 4 i 5 utworzyła rezerwę na premie dla pracowników w wysokości: 160.000 zł. W 2016 r. wypłaciła premie o wartości brutto: 157.300 zł. Składki ZUS obciążające pracodawcę należne od ww. premii wynosiły: 27.300 zł. W przykładzie pominięto ewidencję księgową obciążeń pracowników.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
A. Zapisy w księgach 2015 r.
1. PK - utworzenie rezerwy na premie dla pracowników 160.000 zł zespół 5 64-1
B. Zapisy w księgach 2016 r.
1. Lista płac uwzględniająca premie:      
   a) wartość brutto premii 130.000 zł 40-4 23-0
   b) składki ZUS obciążające pracodawcę 27.300 zł 40-5 22
   c) obciążenie kont układu kalkulacyjnego 157.300 zł zespół 5 49
2. PK - wykorzystanie rezerwy do wysokości poniesionych kosztów 157.300 zł 64-1 zespół 5
3. PK - rozwiązanie niewykorzystanej rezerwy 2.700 zł 64-1 zespół 5

III. Księgowania:

A. Zapisy w księgach 2015 r.

Ujęcie w księgach rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów i jej rozliczenie

B. Zapisy w księgach 2016 r.

Ujęcie w księgach rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów i jej rozliczenie

2. Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów w ujęciu podatkowym

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 27 updop, za koszty uzyskania przychodów nie uważa się rezerw innych niż wymienione w pkt 26, jeżeli obowiązek ich tworzenia w ciężar kosztów nie wynika z innych ustaw. Nie są jednak kosztem uzyskania przychodów rezerwy utworzone zgodnie z ustawą o rachunkowości, inne niż określone w niniejszej ustawie jako taki koszt. Uwzględniając te regulacje należy stwierdzić, że nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów rezerw na świadczenia pracownicze utworzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości.

Fakt, że ww. rezerwy w momencie ich utworzenia nie podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów potwierdza też art. 15 ust. 4e updop. Z regulacji tych wynika, że za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Wynagrodzenia pracowników i inne należności ze stosunku pracy zalicza się do kosztów podatkowych na podstawie art. 15 ust. 4g updop - w miesiącu, za który są należne. Warunkiem tego jest jednak ich faktyczna wypłata lub postawienie do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. Dopiero w przypadku niedotrzymania terminu wypłaty tych należności regulacja podatkowa odsyła do art. 16 ust. 1 pkt 57 updop.

Memoriałową zasadę zaliczania do kosztów uzyskania przychodów stosuje się również w stosunku do składek ZUS obciążających pracodawcę. Przepis art. 15 ust. 4h updop stanowi, że składki z tytułu należności, o których mowa w ww. art. 15 ust. 4g, określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek, składki na FP oraz FGŚP, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 1 pkt 40 updop, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te są należne, pod warunkiem że składki zostaną opłacone z tytułu:

  • należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu, za który są należne - w terminie wynikającym z odrębnych przepisów;
     
  • należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu następnym, w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony - nie później niż do 15 dnia tego miesiąca.

W przypadku uchybienia tym terminom do składek tych stosuje się art. 16 ust. 1 pkt 57a i ust. 7d updop. W myśl art. 16 ust. 1 pkt 57a updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do ZUS składek, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 1 pkt 40 oraz art. 15 ust. 4h updop, określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Ustalając podstawę opodatkowania należy pamiętać, aby włączyć do kosztów podatkowych (poza ewidencją księgową) wartość kosztów stanowiących koszty uzyskania przychodów (tutaj: wartość wypłaconej w terminie lub postawionej do dyspozycji premii pracowniczej oraz przekazanych w terminie do ZUS składek pokrywanych przez zakład pracy).

www.PoradnikKsiegowego.pl - Rozliczenia międzyokresowe:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60