Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 6 (486) z dnia 20.03.2019
Zasady klasyfikacji nakładów ponoszonych w związku z użytkowaniem środka trwałego
Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" (KSR nr 11) w rozdziale VII omawia nakłady ponoszone w okresie użytkowania środka trwałego. Jednostki mogą ponosić nakłady na ten składnik majątku, które skutkują jego ulepszeniem lub warunkują jego użytkowanie. Jeżeli dane czynności stanowią ulepszenie środka trwałego, to jednostka ujmuje je jako zwiększenie wartości początkowej tego środka, natomiast jeśli nakłady warunkują użytkowanie środka trwałego (remont, konserwacja, przegląd), to traktuje się je jako koszty okresu bieżącego użytkowania (eksploatacji). Chcąc prawidłowo zaklasyfikować nakłady ponoszone na dotyczące ulepszeń i bieżącego użytkowania, jednostka powinna zapewnić sobie dostęp do wiedzy specjalistycznej związanej z określonym rodzajem środków trwałych, w tym w szczególności posiadanej przez własnych pracowników służb technicznych lub osób odpowiedzialnych za gospodarkę danym zbiorem środków trwałych.
Nakłady zalicza się do dotyczących ulepszenia lub bieżącego użytkowania zależnie od:
- rodzaju przeprowadzanych prac lub czynności,
- efektów wykonanych prac lub czynności mierzonych wzrostem wartości użytkowej środka trwałego.
Kryteria klasyfikacji nakładów na dotyczące ulepszenia
lub bieżącego użytkowania środka trwałego
Nakłady skutkujące ulepszeniem środka trwałego | Nakłady warunkujące użytkowanie środka trwałego - remonty, konserwacje, przeglądy |
||||||||||||||||||||||||
Ujęcie w księgach rachunkowych | |||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||
Warunki, jakie muszą spełniać nakłady poniesione na środek trwały | |||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||
Okres ekonomicznej użyteczności | |||||||||||||||||||||||||
|
|
* | Wzrost wartości użytkowej środka trwałego wymaga odpowiedniego udokumentowania, wskazującego cechy wartości użytkowej, które ulegną zwiększeniu (por. pkt 7.11 KSR nr 11). |
Przykład
Jednostka posiada samochód, którego okres ekonomicznej użyteczności jest warunkowany okresem użytkowania silnika. Jednostka zamierza użytkować ten samochód do jego całkowitego zużycia. Okres ekonomicznej użyteczności samochodu jednostka określiła na poziomie odpowiadającym przebiegowi: 800.000 km. Zgodnie z danymi technicznymi i doświadczeniem silnik takiego pojazdu do czasu jego całkowitego zużycia jest w stanie dać napęd dla przebiegu: 400.000 km. Po tym przebiegu jego eksploatacja staje się ekonomicznie nieopłacalna. Jednostka przyjęła zatem, że w czasie użytkowania samochodu wymieni silnik (remont kapitalny). Dlatego też nakłady poniesione w toku użytkowania na remont kapitalny silnika zostaną zakwalifikowane do kosztów okresu, a nie do ulepszenia wydłużającego okres ekonomicznej użyteczności tego środka trwałego. Nakłady na remont silnika zostaną ujęte w księgach jednostki, zapisem:
Inaczej byłoby, gdyby jednostka okres ekonomicznej użyteczności określiła jako równoważnik przebiegu: 400.000 km. W takiej sytuacji koszty remontu kapitalnego zaliczyłaby do ulepszenia wydłużającego okres ekonomicznej użyteczności tego samochodu, zapisem:
|
www.PoradnikKsiegowego.pl - MSR i KSR:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
05.09.2024 (czwartek)
09.09.2024 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|