rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 24 (360) z dnia 20.12.2013

Roczna korekta odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych

1. Przeciętna liczba zatrudnionych - podstawa odpisu na ZFŚS i jego korekty

Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (ZFŚS) tworzy się z corocznego odpisu podstawowego, naliczanego w oparciu o planowany przeciętny stan zatrudnienia na dany rok. Jeśli wielkość zatrudnienia w ciągu roku ulega zmianie w stosunku do przeciętnego planowanego zatrudnienia, pracodawca powinien porównać planowany stan zatrudnienia z faktyczną liczbą etatów i dokonać stosownej korekty odpisu. Porównania takiego dokonuje się zazwyczaj pod koniec roku kalendarzowego (w ostatnich jego dniach), gdy można przeanalizować przebieg zatrudnienia w trakcie roku oraz kiedy wiadomo, że stan zatrudnienia już się nie zmieni.

Z przepisów rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz. U. nr 43, poz. 349), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych, wynika, że naliczenia odpisów na ZFŚS dokonuje się w oparciu o przeciętną planowaną w danym roku kalendarzowym liczbę zatrudnionych u pracodawcy, skorygowaną w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych. W celu obliczenia przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym (obrachunkowym) należy zsumować przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę podzielić przez 12. Tak ustalony sposób obliczania przeciętnej liczby zatrudnionych stosuje się również w przypadku, gdy pracodawca działał w okresie krótszym niż 12 miesięcy lub naliczał odpis na niepełny rok kalendarzowy. W rolniczych spółdzielniach produkcyjnych i innych spółdzielniach zajmujących się produkcją rolną podstawą do obliczenia odpisu jest liczba członków spółdzielni według stanu na dzień naliczenia ZFŚS, skorygowana zgodnie ze stanem w dniu 31 grudnia danego roku do faktycznej liczby członków zarejestrowanych w spółdzielni.

W przypadku więc, gdy na koniec roku faktyczna przeciętna liczba zatrudnionych różni się od przeciętnej planowanej liczby zatrudnionych, jednostka jest zobowiązana dokonać korekty odpisu na ZFŚS. W celu dokonania tej korekty należy ustalić przeciętne zatrudnienie w każdym miesiącu danego roku kalendarzowego, potem zsumować poszczególne stany zatrudnienia i podzielić uzyskany wynik przez 12.

Dodajmy, iż ustalając przeciętną liczbę zatrudnionych uwzględnia się pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy i niepełnym wymiarze czasu pracy, po przeliczeniu na pełne etaty. Przeliczenie etatów z niepełnego na pełny następuje według liczby godzin pracy ustalonej w umowie o pracę w stosunku do obowiązującej normy. Do przeciętnej liczby zatrudnionych wlicza się pracowników zatrudnionych na podstawie:

  • terminowych i bezterminowych umów o pracę (w tym między innymi umów na okres próbny, na zastępstwo, na czas wykonywania danej pracy),
  • mianowania, powołania, wyboru,
  • spółdzielczej umowy o pracę.

W średniorocznej liczbie zatrudnionych uwzględnia się więc ogólnie pracowników, w tym również nieobecnych z powodu urlopu bezpłatnego, wychowawczego czy zwolnienia chorobowego.

2. Ustalenie przeciętnego stanu zatrudnienia w danym miesiącu

Niestety ani rozporządzenie w sprawie ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych, ani prawo pracy nie określają sposobu ustalania przeciętnego stanu zatrudnienia w danym miesiącu. W praktyce najczęściej w tym celu stosuje się jedną z wybranych metod statystycznych zawartą w objaśnieniach do sprawozdań statystycznych (Z-03 lub Z-06):

  • metodę średniej arytmetycznej,
  • metodę uproszczoną,
  • metodę średniej chronologicznej.

Z objaśnień do sprawozdań statystycznych Z-03 oraz Z-06, które można znaleźć na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego: www.stat.gov.pl wynika, że metodę obliczania przeciętnego zatrudnienia w miesiącu wskazane jest dostosować do sytuacji kadrowej w jednostce. W przypadku dużej płynności kadr stosuje się metodę średniej arytmetycznej, która polega na zsumowaniu dziennych stanów zatrudnienia w miesiącu i podzieleniu tej sumy przez liczbę dni w miesiącu. W przypadku stabilnej sytuacji kadrowej przeciętne zatrudnienie dla jednego miesiąca można obliczyć metodą uproszczoną poprzez zsumowanie dziennych stanów zatrudnienia w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca i podzieleniu otrzymanego wyniku przez liczbę 2 lub metodą średniej chronologicznej, którą oblicza się na podstawie sumy połowy stanu dziennego w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca oraz stanu zatrudnienia w 15 dniu miesiąca podzielonej przez dwa. Metoda ta znajduje zastosowanie w razie niewielkiego wahania w stanie zatrudnienia.

Przykład

Jednostka zatrudniała według stanu na 1 stycznia 2013 r. 75 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. W listopadzie 2013 r. pracodawca zredukował liczbę etatów do 50. Poniższe tabele przedstawiają wyliczenie przeciętnego stanu zatrudnienia za listopad 2013 r.

Dzień 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Zatrudnienie 75 75 75 75 75 75 75 75 75 75 75 75 75 75 75
Dzień 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Razem
Zatrudnienie 75 75 75 75 60 60 60 60 60 60 50 50 50 50 50 2.035

Średnie miesięczne zatrudnienie ustalone metodą średniej arytmetycznej wyniosło: 2.035 : 30 = 67,83.

Dzień 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Zatrudnienie 75
Dzień 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Razem
Zatrudnienie 50 125

Średnie miesięczne zatrudnienie ustalone metodą uproszczoną wyniosło: 125 : 2 = 62,50.

Dzień 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Zatrudnienie 37,5 75
Dzień 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 Razem
Zatrudnienie 25 137,50

Średnie miesięczne zatrudnienie ustalone metodą średniej chronologicznej wyniosło: 137,50 : 2 = 68,75.


3. Ewidencja księgowa korekty odpisu na ZFŚS

Zmiana stanu zatrudnienia (zwiększenie tego stanu, bądź zmniejszenie) prowadzi do zwiększenia bądź zmniejszenia kosztów działalności operacyjnej oraz równocześnie do zmniejszenia lub zwiększenia stanu ZFŚS, zapisem:

1) zwiększenie rocznego odpisu:
- Wn konto 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia"
lub odpowiednie konto zespołu 5,
- Ma konto 85-0 "Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych",
2) zmniejszenie rocznego odpisu:
- Wn konto 85-0 "Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych",
- Ma konto 40-5 "Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia"
lub odpowiednie konto zespołu 5.

Przykład

I. Założenia:

1. Spółka z o.o. zatrudnia 35 osób i jest zobowiązana do tworzenia ZFŚS. Na początku 2013 r. zaplanowano zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty w normalnych warunkach pracy, na poziomie 37 osób. Utworzono roczny odpis na ZFŚS w wysokości: 1.093,93 zł × 37 etatów = 40.475,41 zł.

2. Przeciętne zatrudnienie w roku kalendarzowym kształtowało się następująco:

Miesiąc Razem
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII
Przeciętna liczba zatrudnionych 35 37 37 37 37 37 37 37 36 34 34 34 432

3. Stan zatrudnienia w roku kalendarzowym wyniósł średnio: 432 : 12 = 36 etatów. Natomiast kwota odpisu na ZFŚS ustalona dla faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych wyniosła: 36 etatów × 1.093,93 zł = 39.381,48 zł.

4. Jednostka prowadzi ewidencję kosztów na kontach zespołu 4 i 5. Na koniec grudnia 2013 r. zobowiązana jest do korekty zmniejszającej odpis na ZFŚS w kwocie: 40.475,41 zł - 39.381,48 zł = 1.093,93 zł.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. PK - korekta odpisu na ZFŚS (zmniejszenie odpisu) 1.093,93 zł 85-0 40-5
księgowanie równoległe 1.093,93 zł 49 55
2. WB - przelew środków z rachunku ZFŚS na rachunek bieżący 1.093,93 zł 13-0 13-5

III. Księgowania:

Ewidencja księgowa korekty odpisu na ZFŚS

Zwracamy uwagę, że rozporządzenie w sprawie ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczenia odpisu na ZFŚS nie wyznacza terminu uregulowania ewentualnej niedopłaty lub nadpłaty z tytułu odprowadzonych odpisów na ZFŚS. Wspomniane przepisy wprowadzają jedynie obowiązek dokonania korekty przeciętnego stanu zatrudnienia. W sytuacji, gdy korektę odpisu jednostka przeprowadza w ostatnich dniach grudnia, ewentualne operacje na samym rachunku bankowym ZFŚS, tj. skorygowanie nadpłaty, bądź niedopłaty można przeprowadzić również i w nowym roku kalendarzowym.


4. Skutki podatkowe rocznej korekty odpisu na ZFŚS

Z uwagi na fakt, iż warunkiem zaliczenia do kosztów podatkowych odpisu na ZFŚS jest przekazanie jego równowartości na rachunek bankowy tego funduszu, roczna korekta wysokości odpisu może wpływać na wysokość tych kosztów (por. art. 23 ust. 1 pkt 7 lit. b updof i art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. b updop).

Korekta powodująca zwiększenie odpisu na ZFŚS spowoduje powstanie kosztu podatkowego, gdy pracodawca wpłaci kwotę różnicy na wyodrębniony rachunek bankowy funduszu. W razie uiszczenia kwoty zwiększenia odpisu za 2013 r. na rachunek ZFŚS, np. w styczniu następnego roku podatkowego, środki te będą kosztem 2014 r.

Natomiast w sytuacji ustalenia z końcem roku spadku stanu zatrudnienia, korekta zmniejszająca wysokość odpisu na ZFŚS spowoduje zmniejszenie kosztów uzyskania przychodów, jeżeli uprzednio środki stanowiące równowartość odpisu były przekazane na rachunek funduszu, a koszt z tego tytułu uwzględniono w rachunku podatkowym. Przy czym wycofanie środków z rachunku bankowego w następstwie rocznej korekty odpisu na ZFŚS nie jest warunkiem koniecznym do zmniejszenia kosztów podatkowych. W rezultacie, dokonując korekty odpisu za 2013 r., zmniejszenia kosztów podatkowych należy dokonać w 2013 r., nawet jeżeli zwrot nadwyżki odpisu nastąpi w 2014 r.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.