rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 18 (1241) z dnia 20.06.2025

Od kiedy stowarzyszenie musi prowadzić elektroniczne księgi rachunkowe i wysyłać JPK_CIT?

Jesteśmy stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz niebędącym podatnikiem VAT, ale ewidencjonującym zdarzenia z wykorzystaniem ksiąg rachunkowych. Czy i ewentualnie od kiedy będziemy mieli obowiązek prowadzić te księgi elektronicznie i przesyłać do urzędu skarbowego JPK_CIT?

Stowarzyszenie niebędące podatnikiem VAT będzie miało obowiązek prowadzić elektroniczne księgi rachunkowe (jeżeli nie prowadzi ewidencji uproszczonej) za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2026 r. i przesyłać je do urzędu skarbowego po zakończeniu roku podatkowego w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania rocznego.

Obowiązki w zakresie JPK_CIT

Jak już wielokrotnie informowaliśmy na łamach naszego czasopisma, od 1 stycznia 2025 r. pierwsza grupa podatników/jednostek została zobowiązana do elektronicznego prowadzenia ksiąg oraz raportowania w tym zakresie do urzędów skarbowych potocznie zwanym JPK_CIT.

W pierwszej kolejności obowiązki te objęły określonych podatników CIT i określone spółki niebędące osobami prawnymi. Jak wynika z regulacji ustawowych, podatnicy są obowiązani prowadzić księgi przy użyciu programów komputerowych oraz przesyłać je do urzędu skarbowego w formie elektronicznej po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania rocznego albo deklaracji rocznej (podatnicy na estońskim CIT). Spółki niebędące osobami prawnymi, których wspólnikami nie są wyłącznie osoby fizyczne, są obowiązane do prowadzenia ksiąg przy użyciu programów komputerowych i przesyłania ich do urzędu skarbowego w terminie do końca trzeciego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego tych spółek. Zgodnie z harmonogramem wynikającym z przepisów wprowadzających JPK_CIT obowiązek ten wystąpił po raz pierwszy za rok podatkowy - a w przypadku spółek niebędących osobami prawnymi za rok obrotowy - rozpoczynający się po dniu:

  • 31 grudnia 2024 r., w odniesieniu do:
    • podatkowych grup kapitałowych (spółek wchodzących w skład takich grup), a także
    • podatników i spółek niebędących osobami prawnymi, u których wartość przychodu uzyskanego w poprzednim odpowiednio roku podatkowym albo roku obrotowym przekroczyła równowartość 50 mln euro przeliczonych na złote według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP w ostatnim dniu roboczym ich poprzedniego roku podatkowego albo roku obrotowego,
  • 31 grudnia 2025 r. - podatnicy CIT i PIT i spółki niebędące osobami prawnymi, obowiązani do przesyłania ewidencji JPK_VAT,
  • 31 grudnia 2026 r. - pozostali podatnicy i spółki niebędące osobami prawnymi.

Uwzględniając powyższe, w przypadku ww. podatników CIT oraz spółek niebędących osobami prawnymi, których rok podatkowy/obrotowy jest zgodny z rokiem kalendarzowym, po raz pierwszy termin ten przypadnie na 31 marca 2026 r. Co istotne, ten sam termin (tj. 31 marca 2026 r.) dotyczy podatników/jednostek, których rok podatkowy/obrotowy zakończy się przed dniem 31 grudnia 2025 r.

Obowiązku tego nie mają podatnicy CIT zwolnieni od podatku na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o PDOP (z wyjątkiem fundacji rodzinnych), podatnicy osiągający wyłącznie dochody wolne od podatku, którzy zostali wskazani w art. 27a ww. ustawy oraz podatnicy prowadzący uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.

Stowarzyszenie a obowiązki w zakresie JPK_CIT

Stowarzyszenie, o którym mowa w pytaniu, prowadzące księgi rachunkowe, ale niebędące podatnikiem VAT - o ile nie korzysta z ww. ustawowych wyłączeń - będzie zobowiązane do prowadzenia elektronicznych ksiąg rachunkowych za rok obrotowy rozpoczynający się po dniu 31 grudnia 2026 r. i przesłania ich do urzędu skarbowego w formie JPK po zakończeniu roku podatkowego, w terminie do dnia upływu terminu złożenia zeznania rocznego (czyli po raz pierwszy za 2027 r.).

Jak już wskazano, obowiązki w omawianym zakresie nie dotyczą m.in. podatników, którzy prowadzą uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów.

Przypomnijmy, że m.in. uprawnione stowarzyszenia, które podejmą decyzję o przejściu na uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, mają obowiązek zawiadomienia o tym wyborze właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca roku podatkowego rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji. W przypadku jednostek, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym i które zamierzały taką ewidencję prowadzić w 2025 r., ww. zawiadomienia należało dokonać do 31 stycznia 2025 r.

Nowe prawo Od 1 stycznia 2026 r., na podstawie ustawy z dnia 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie z dnia 6 czerwca 2018 r., termin na zgłoszenie przejścia na ewidencję uproszczoną zostanie wydłużony do końca 3 miesiąca roku podatkowego, w którym podatnik rozpocznie prowadzenie takiej uproszczonej ewidencji.

Zaznaczmy, że już ustalając możliwość prowadzenia ewidencji uproszczonej w 2025 r. należało uwzględniać limit przychodów za 2024 r., który został podwyższony ze 100.000 zł do 1.000.000 zł.

Więcej na ten temat pisaliśmy w BI nr 3 z 20 stycznia 2025 r.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60