rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 85 (1230) z dnia 22.10.2015

Obowiązkowe ubezpieczenie biura rachunkowego

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej nasza jednostka zamierza świadczyć usługi księgowe. Czy w związku z tym musimy zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej?

Z pytania nie wynika, w jakim zakresie jednostka zamierza świadczyć usługi księgowe. Jeżeli działalność ta będzie obejmowała tylko sporządzanie deklaracji podatkowych i prowadzenie ewidencji dla celów podatkowych, m.in.: podatkowych ksiąg przychodów i rozchodów, ewidencji dla celów VAT, to wówczas jednostka nie będzie musiała zawierać umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, chociaż może zrobić to dobrowolnie.

Obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością spoczywa na przedsiębiorcach, którzy usługowo prowadzą księgi rachunkowe. Wynika to z art. 76h ust. 1 ustawy o rachunkowości. Przepisy te nie mają zastosowania do będących przedsiębiorcami biegłych rewidentów oraz doradców podatkowych, jeżeli ubezpieczyli się od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu tych zawodów w powyższym zakresie.

Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych w ramach działalności gospodarczej, zgodnie z art. 76a ust. 1 ustawy o rachunkowości, obejmuje:

  • prowadzenie, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,
     
  • okresowe ustalanie lub sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,
     
  • wycenę aktywów i pasywów oraz ustalanie wyniku finansowego,
     
  • sporządzanie sprawozdań finansowych,
     
  • gromadzenie i przechowywanie dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.

Trzeba mieć na uwadze, że działalność polegającą na usługowym prowadzeniu ksiąg mogą wykonywać przedsiębiorcy, pod warunkiem, że czynności z tego zakresu będą wykonywane przez osoby, które mają pełną zdolność do czynności prawnych i nie były skazane prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa wskazane w art. 76a ust. 3 pkt 2 ustawy o rachunkowości.

Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, wynosi równowartość w złotych 10.000 euro. Wynika to z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1616). Kwotę tę przelicza się z zastosowaniem średniego kursu NBP ogłaszanego po raz pierwszy w roku, w którym zawarto umowę ubezpieczenia. Średni kurs NBP z 2.01.2015 r. wyniósł 4,3078 zł/euro. Zatem minimalna suma gwarancyjna dla umów zawieranych w 2015 r. w stosunku do jednego zdarzenia wynosi 43.078,00 zł, tj. 10.000 euro × 4,3078 zł/euro. Natomiast sumy gwarancyjne dla umów zawieranych w 2016 r. będą przeliczane z zastosowaniem średniego kursu euro ogłoszonego przez NBP na dzień 4 stycznia 2016 r.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60