rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 16 (376) z dnia 20.08.2014

Rzeczowe aktywa trwałe według MSR - istotność i wycena początkowa

1. Istotność a rzeczowe aktywa trwałe

Szczególnym problemem związanym ze stosowaniem standardów międzynarodowych jest określenie poziomu istotności, który determinuje zastosowanie poszczególnych regulacji międzynarodowych. Przypomnijmy, że zgodnie z MSR 8 par. 8 regulacje MSSF/MSR "nie muszą być stosowane, jeśli skutek ich zastosowania jest nieistotny", przy czym pominięcie regulacji międzynarodowych nie może być ukierunkowane na z góry założone cele, np. na zaprezentowanie założonej sytuacji finansowej, określonego wyniku finansowego, czy też przepływów pieniężnych.

Dla różnych pozycji bilansowych czy różnych rodzajów transakcji jednostka może określić różne poziomy istotności, co wiąże się z faktem, że różne transakcje oraz różne składniki aktywów i zobowiązań (lub ich grupy) mogą w różny sposób wpływać na sytuację finansową i wyniki danego podmiotu.

Należy podkreślić, że nie ma jednego, spójnego sposobu ustalania istotności dla składników rzeczowych aktywów trwałych (RAT) i różne przedsiębiorstwa mogą zastosować różne techniki.

Poniżej przedstawiamy jedną z technik, która przewiduje ocenę pozycji pod względem istotności na dwóch etapach.

Przykładowa technika ustalania istotności dla składników RAT podlegających amortyzacji
Etap I  Etap II
I.1. Ustalenie łącznej wartości początkowej wszystkich rzeczowych aktywów trwałych podlegających amortyzacji.
I.2. Przemnożenie wartości z punktu I.1 przez 0,5% (0,005 x suma wartości początkowych składników RAT podlegających amortyzacji).
I.3. Wszystkie pozycje, których wartość początkowa przekracza kwotę ustaloną w punkcie I.2 uznawane są za istotne. Ocena przeprowadzana jest na poziomie pojedynczego składnika lub grupy identycznych lub bardzo zbliżonych pozycji nabytych jednocześnie lub w odstępie bardzo krótkiego odstępu czasu.
I.4. Pozycje, których wartość początkowa nie przekracza kwoty z punktu I.2, podlegają analizie na etapie II.
II.1. Ustalenie łącznej wartości początkowej wszystkich rzeczowych aktywów trwałych podlegających amortyzacji, których wartość początkowa nie przekracza poziomu określonego w punkcie I.2.
II.2. Przemnożenie kwoty z punktu II.1 przez 5% (0,05) i podzielenie przez pierwiastek z liczby pozycji uwzględnionych przy ustalaniu wartości z punktu II.1:
Przykładowa technika ustalania istotności dla składników RAT podlegających amortyzacji
II.3. Za pozycje istotne uznaje się te, których wartość początkowa przekracza kwotę ustaloną w punkcie II.2. Ocena przeprowadzana jest na poziomie pojedynczego składnika lub grupy identycznych lub bardzo zbliżonych pozycji nabytych jednocześnie lub w bardzo krótkim odstępie czasu.

Pozycje, które nie przekroczą przyjętego poziomu istotności (są uznawane za nieistotne), mogą być wyceniane w uproszczony sposób. Jeżeli zatem poziom istotności został określony na poziomie np. 31 tys. zł według punktu II.2, jednostka może niskocenne składniki (o wartości początkowej nieprzekraczającej 3.500 zł) ująć od razu w wyniku finansowym, zaś pozycje o wartości między 3.500 zł i 31 tys. zł amortyzować i wyceniać według regulacji podatkowych. Należy jednak wskazać, że np. zakup 10 laptopów za kwotę 3.500 zł spowoduje dla tej grupy przekroczenie poziomu istotności (31 tys. zł) i konieczność ewentualnej agregacji.

Regulacje międzynarodowe (podobnie jak krajowe) nie narzucają, ani nie wskazują sposobu ustalania istotności. Przedstawione wcześniej rozwiązania są jednymi z wielu, a dodatkowo mogą być modyfikowane w zależności od specyfiki jednostki stosując inne wielkości stałe (w przykładzie były to 0,5% dla etapu I i 5% dla etapu II). Modyfikacja taka może być konieczna, gdy np. rzeczowe aktywa trwałe stanowią jedynie niewielką część sumy bilansowej danego podmiotu (np. w instytucjach finansowych czy niektórych podmiotach usługowych). Obok określenia ogólnego poziomu istotności dla RAT jednostka powinna również rozważyć przyjęcie w polityce rachunkowości dodatkowych rozwiązań dla specyficznych transakcji związanych z takimi pozycjami.

Przykładowo jednostka może ujmować składniki RAT, w przypadku których ustalenie wartości początkowej wymaga specyficznych rozwiązań, co skutkuje różną wartością początkową dla potrzeb MSR i dla potrzeb podatków. Jeżeli jest to pozycja, której wartość początkowa nie przekracza określonego poziomu istotności, to nie ma problemu – podmiot może zastosować rozwiązania uproszczone. Jeśli jednak jest to pozycja istotna, to odpowiednie rozliczanie różnic z wyceny początkowej może być dużym obciążeniem. W takim przypadku jednostka, w której występują takie transakcje, może rozważyć przyjęcie dla nich dodatkowych rozwiązań. Wybór podejścia w polityce rachunkowości może być uzależniony od częstotliwości występowania określonych transakcji w danym podmiocie. W sytuacji gdy transakcja jest sporadyczna, jednostka może przyjąć na przykład, że identyfikuje różnice w wycenie związane z ujęciem początkowym, jeśli przekraczają one 50% poziomu istotności przyjętego dla RAT (np. kwoty z punktu II.2). Jeżeli transakcje są częstsze, to jednostka może przyjąć, że będzie identyfikować różnicę z wyceny początkowej, jeśli jej wysokość przekroczy 10%, 5%, 2% itp. poziomu istotności ustalonego dla RAT (wybór w zależności od częstotliwości występowania transakcji). Analogiczną ocenę należy rozważyć dokonując identyfikacji części składowych (podejście komponentowe) czy dla uwzględniania wartości końcowej przy naliczaniu amortyzacji. W tym drugim przypadku jednostka może np. przyjąć, że jeśli wartość końcowa nie przekracza określonego poziomu (np. 2%, 5% czy 10% poziomu istotności ustalonego dla RAT), dla potrzeb MSR będzie wynosić 0.

Podmioty stosujące MSR mają stosunkowo dużą swobodę w zakresie ustalania istotności. W wielu przypadkach decyzje w tym zakresie wymagają profesjonalnego osądu kierownictwa jednostki.

 

2. Rzeczowe aktywa trwałe - wycena początkowa

Wycena rzeczowych aktywów trwałych w momencie początkowego ujęcia uzależniona jest od sposobu ich pozyskania. Podstawowy parametr wyceny to cena nabycia, przy czym należy wskazać, że wersja angielska standardów nie wykorzystuje pojęcia "cena nabycia" ani "koszt wytworzenia", lecz używa jednego, ogólnego określenia "koszt" (ang. cost) jako parametru wyceny początkowej. Dla większej czytelności niniejszego artykułu zdecydowaliśmy się rozbić wycenę na cenę nabycia i koszt wytworzenia.

Cena nabycia jako parametr wyceny początkowej wykorzystywany jest w przypadku zakupu składnika za środki pieniężne. Parametr ten tworzą:

  • cena zakupu,
     
  • wszystkie inne poniesione koszty, które można bezpośrednio przyporządkować do procesu dostosowania składnika aktywów do miejsca i stanu koniecznego, aby mógł on funkcjonować w sposób zgodny z zamierzeniami kierownictwa; oraz
     
  • szacunkowe koszty demontażu i usunięcia składnika aktywów oraz koszty przeprowadzenia renowacji miejsca, w którym się znajdował, do których jednostka jest zobowiązana w związku z nabyciem pozycji rzeczowych aktywów trwałych lub używaniem składnika rzeczowych aktywów trwałych w danym okresie w celu innym niż wytwarzanie wyrobów (lub świadczenie usług).

Zasady ustalania ceny nabycia w większości przypadków są tożsame rozwiązaniom znanym z ustawy o rachunkowości. Czasami jednak jednostka staje przed problemem ustalania wartości początkowej składnika RAT. W tym celu może wykorzystać rozwiązania przedstawione w dalszej części opracowania. Należy jednak pamiętać o przyjętych progach istotności, aby zastosowanie niektórych wymagań nie było jedynie "sztuką dla sztuki".


2.1. Ustalenie ceny zakupu składnika, jego części składowych oraz materiałów użytych do produkcji

Cena zakupu składnika, jego części składowych lub materiałów wykorzystanych do produkcji to cena zapłacona lub należna kontrahentowi w związku z ich zakupem. Cena ta nie uwzględnia podlegających odliczeniu podatków (np. podatku VAT) oraz pomniejszana jest o otrzymane opusty handlowe i rabaty. Wielkość ta z kolei powiększana jest o wszelkiego rodzaju obciążenia publicznoprawne niepodlegające odliczeniu, np. cła importowe, VAT niepodlegający odliczeniu, ewentualny podatek akcyzowy.

Należy podkreślić, że w świetle MSR 16 par. 23 cena zakupu odzwierciedla ekwiwalent ceny zapłaconej za dany składnik środkami pieniężnymi w dniu jego ujęcia. W konsekwencji tego, jeżeli płatność za składnik jest istotnie odroczona (przekracza okres normalnego kredytu kupieckiego np. przekracza znacząco okres 1–3 miesięcy), jednostka powinna ująć składnik w wartości odpowia­da­jącej kwocie, którą należałoby zapłacić bezzwłocznie w momencie jego ujęcia. W takim przypadku podstawą wyceny nie jest zatem kwota z faktury lub innego dowodu zakupu, lecz wielkość określona przez jednostkę.

Ekwiwalent ceny zapłaconej w środkach pieniężnych można ustalić w różny sposób, przy czym dwa podstawowe rozwiązania, które należy rozważyć to:

1) pomniejszenie ceny zakupu wynikającej z faktury (lub innego dokumentu np. aktu notarialnego) o rabat, który jednostka otrzymałaby w przypadku niezwłocznej zapłaty należnej kwoty na rzecz kontrahenta,

2) zdyskontowanie przyszłej płatności (ceny zakupu) należnej kontrahentowi w celu uwzględnienia upływu czasu i ryzyka rynkowego, jakie ponosi on w związku z odroczeniem płatności.

Przykład

Wykorzystanie rabatu oferowanego przez kontrahenta

I. Założenia:

1. Spółka "Alfa" kupiła w czerwcu 2014 r. maszynę paczkującą za kwotę: 800.000 zł netto. Maszynę przyjęto do użytkowania pod koniec lipca 2014 r. Producent maszyny wymaga zapłaty za maszynę w ciągu roku od dnia jej zakupu (do czerwca 2015 r.), przy czym umowa sprzedaży przewiduje następujący system premiowy:

a) w przypadku zapłaty za maszynę w ciągu dwóch miesięcy od dnia zakupu sprzedawca udzieli 8% rabatu od ceny transakcyjnej,

b) w przypadku zapłaty za maszynę w trakcie przedziału 2–6 miesięcy od dnia zakupu sprzedawca udzieli 5% rabatu od ceny transakcyjnej,

c) w przypadku zapłaty za maszynę w trakcie przedziału 6–9 miesięcy od dnia zakupu sprzedawca udzieli 3% rabatu od ceny transakcyjnej.

2. Ekwiwalentem ceny zapłaconej w środkach pieniężnych z perspektywy dnia ujęcia jest kwota: 736.000 zł, wynikająca z następujących obliczeń: 800.000 zł – (800.000 zł × 0,08). Wielkość ta stanowi wartość początkową składnika dla potrzeb MSR.

3. Ujęcie przedstawionej transakcji w systemie księgowym uzależnione będzie od indywidualnych rozwiązań jednostki w zakresie prowadzenia tego systemu. W przykładzie założyliśmy, że zapisy w systemie F-K spółki "Alfa" bazują na wykorzystaniu kont korygujących, a nie bezpośrednich wymaganiach MSR.

4. Wartość faktury zakupu (FZ) wynosiła: 800.000 zł + (800.000 zł × 23%) = 984.000 zł.

5. Różnica między wartością netto maszyny z faktury (800.000 zł) i wartością początkową maszyny dla potrzeb MSR (736.000 zł) to 64.000 zł. Wielkość ta uznana została za kwotę istotną.

6. W niniejszym przykładzie konto 07-5 "Odpisy aktualizujące wartość środków trwałych i środków trwałych w budowie dla potrzeb MSR" jest kontem korygującym do konta 08 "Środki trwałe w budowie" oraz 01 "Środki trwałe". Natomiast konto 28-5 "Odpisy aktualizujące wartość rozrachunków dla potrzeb MSR" jest kontem korygującym do konta 24-9 "Pozostałe rozrachunki – zakup środków trwałych i wartości niematerialnych".

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FZ – zakup maszyny:      
   a) wartość zakupu brutto z faktury 984.000 zł 30 24-9
   b) Pz – przyjęcie środka trwałego do magazynu 800.000 zł 08 30
   c) rozliczenie VAT naliczonego 184.000 zł 22-1 30
2. PK – aktualizacja wartości maszyny dla potrzeb MSR (odpis aktualizujący wartość początkową środków trwałych w budowie) 64.000 zł 28-5 07-5
3. OT – przyjęcie maszyny do użytkowania (wartość netto) 800.000 zł 01 08

III. Księgowania

Ustalenie ceny zakupu składnika, jego części składowych oraz materiałów użytych do produkcji

Przedstawione księgowania należy traktować jedynie jako przykładowe – jednostka może przyjąć za podstawowy punkt odniesienia wymagania MSR. W takim przypadku środki trwałe w budowie ujęte byłyby bezpośrednio w kwocie: 736.000 zł.

Wykorzystanie rabatu oferowanego przez kontrahenta jest jednym z możliwych rozwiązań. Ekwiwalent ceny zapłaconej w środkach pieniężnych można również ustalić wykorzystując technikę zdyskontowanych przepływów pieniężnych.

Przykład – Zdyskontowanie przyszłej płatności

W maju 2014 r. spółka "Miro" kupiła za kwotę: 1.000.000 zł (plus VAT) maszynę, którą niezwłocznie po zakupie przyjęła do użytkowania. Płatność za składnik ma być uregulowana w systemie 25-75 – kwota należna kontrahentowi jest rozbita na dwie transze. Pierwsza z nich w wysokości: 250.000 zł (plus VAT) przewidziana jest do zapłaty niezwłocznie po zakupie składnika, druga zaś w wysokości: 750.000 zł (plus VAT) po roku od dnia zakupu.

Bazując na technice zdyskontowanych przepływów pieniężnych oraz zakładając, że efektywny koszt kredytów zaciąganych przez "Miro" w ostatnim czasie wynosi 11% można zastosować poniższy wzór:

 250.000 zł   750.000 zł


 = 925.676 zł
 (1 + 0,11)0     (1 + 0,11)1

Dla potrzeb MSR wartością początkową składnika będzie kwota: 925.676 zł, a nie kwota: 1 mln zł wynikająca z faktury zakupu. Różnica pomiędzy kwotą: 925.676 zł i 1.000.000 zł, czyli: 74.324 zł będzie stopniowo ujmowana w koszty finansowe w trakcie zbliżania się do dnia zapłaty.

Oczywiście w przypadku innego rozłożenia płatności, np. 95% w momencie zakupu, 5% po roku, różnica między wartością do zapłaty z faktury i kwotą zdyskontowaną może okazać się nieistotna, co uzasadni ujęcie składnika w pełnej kwocie z faktury. Znaczenie ma również wartość płatności – im niższa kwota płatności, tym mniejsza różnica między wskazanymi elementami. Gdybyśmy "skasowali" z powyższych przykładów "jedno 0" (założyli zakup za odpowiednio 80 tys. i 100 tys. zł, a nie: 800 tys. czy 1 mln zł), wówczas różnica w wycenie w przykładzie 1 wynosiłaby: 6.400 zł, a w drugim: 7.432 zł. Wielkości takie mogłyby nie przekroczyć założonego przez jednostkę poziomu istotności i za wartość początkową można byłoby przyjąć kwotę wynikająca z faktury.

Jednostka nie musiałaby również ustalać oddzielnie wartości początkowej, gdy w zakup wbudowany jest element finansowania. Poniższy przykład obrazuje ten problem.

Przykład – Ustalenie wartości początkowej, gdy w zakup wbudowany jest element finansowania

Spółka "Miro" zleciła firmie budowlanej wybudowanie budynku zarządu za: 10 mln netto. Kwota do zapłaty za budynek została uregulowana w 80%. Pozostała część (2 mln zł) ma być uregulowana w ciągu 2 lat od zakończenia budowy.

Wariant I: Umowa nie przewiduje żadnych dodatkowych warunków w związku z płatnością. W takim przypadku cena zakupu budynku dla potrzeb MSR wyniesie (przy założeniu 11% rocznej stopy procentowej):

 750.000 zł
8 mln zł
 = 9,623 mln zł.
   (1 + 0,11)2

Wariant II: Umowa przewiduje, że kwota: 2 mln zł ma być uregulowana w okresie 2 lat od zakończenia budowy, jednak spółka "Miro" musi wraz z upływem tego czasu zapłacić za każdy zakończony miesiąc kalendarzowy dodatkową kwotę w wysokości: 1% od nieuregulowanej sumy. Przy takim założeniu cena zakupu dla potrzeb MSR wyniesie: 10 mln zł, co wiąże się z tym, że w odroczony zakup wpisany jest element finansowania (konieczność zapłaty umownych odsetek za odroczenie terminu zapłaty).


2.2. Dodatkowe koszty uwzględnione w cenie nabycia

Jednostka powinna uwzględnić w wartości początkowej składnika RAT poniesione koszty, które można bezpośrednio przypisać do procesu pozyskania składnika oraz jego dostosowania do miejsca i stanu koniecznego, aby mógł on funkcjonować w sposób zgodny z zamierzeniami kierownictwa. Koszty te obejmują:

  • koszt przygotowania miejsca;
     
  • koszty wynagrodzeń pracowników (wynagrodzeń i świadczeń społecznych leżących po stronie jednostki), które wiążą się bezpośrednio z pozyskaniem składnika oraz dostosowaniem do potrzeb jednostki, np. wynagrodzenia (i ubezpieczenie społeczne pracodawcy) pracowników montujących daną maszynę produkcyjną, w części rozliczonej na okres montażu;
     
  • koszty dostawy składnika do przedsiębiorstwa wraz z kosztami załadunku i wyładunku;
     
  • koszty instalacji, montażu i zbliżonych działań;
     
  • koszty inspekcji, testów oraz innych działań prowadzonych w celu sprawdzenia, czy składnik działa poprawnie;
     
  • koszty innych profesjonalnych usług związanych z pozyskaniem składnika i jego dostosowaniem do potrzeb jednostki, np. koszty notarialne, koszty związane z przygotowaniem umów oraz inne koszty prawne, koszty projektowe itp.;
     
  • koszty finansowania zewnętrznego w części uznanej za podlegające aktywowaniu zgodnie z MSR 23 "Koszty finansowania zewnętrznego";
     
  • różnice kursowe (dodatnie i ujemne) związane z kosztami finansowania zewnętrznego podlegającymi aktywowaniu.

Do wartości początkowej nie zalicza się kosztów niezwiązanych z pozyskaniem składnika lub jego dostosowaniem. Są to w szczególności koszty otwarcia lub uruchomienia całego zakładu, koszty związane z wprowadzeniem produktów i usług na rynek, koszty związane z prowadzeniem działalności w nowej lokalizacji, koszty zmiany lokalizacji lub reorganizacji, a także koszty administracji i ogólnozakładowe.

Przykład – Koszty szkolenia pracowników

Spółka "Miro" kupiła urządzenie do cięcia folii przemysłowej za kwotę netto: 200 tys. zł. W związku z tym, że jest to pierwsza tego typu maszyna, spółka musiała przeszkolić 5 pracowników przeznaczonych do jej obsługi oraz 3 pracowników utrzymania ruchu. Szkolenia przeprowadziła zewnętrzna firma przed przyjęciem urządzenia do użytkowania.

W przedstawionej sytuacji koszty szkoleń (w tym koszty wynagrodzeń pracowników uczestniczących w szkoleniach) nie są związane z dostosowaniem składnika do potrzeb jednostki, w związku z tym nie mogą być aktywowane w wartości tego urządzenia.

Przykład – Prowizja od kredytu na zakup środka trwałego

Spółka "Miro" kupiła urządzenie za kwotę netto: 3,9 mln zł. Zakup sfinansowano z kredytu, w związku z którym spółka zapłaciła prowizję w wysokości: 25 tys. zł. Kwotę prowizji jednostka uznała za istotną.

Zgodnie z MSR 39, prowizja związana z zaciągnięciem zobowiązania nie jest traktowana jako koszt w momencie jego zaciągnięcia, lecz ma wpływ na wartość początkową kredytu i podlega rozliczeniu w czasie efektywną stopą procentową. W związku z tym prowizja nie może być dodana do wartości składnika RAT w momencie jej zapłaty (chyba że byłaby to kwota nieistotna). Część prowizji będzie jednak wraz z odsetkami doliczona do wartości składnika RAT, jeżeli wymaga on długotrwałego dostosowywania do potrzeb jednostki.

Przykład – Różnice kursowe

W połowie maja 2014 r. spółka "Miro" kupiła urządzenie za kwotę: 300 tys. EUR. Zakup ujęto po kursie: 4,1 zł/EUR (składnik RAT i zobowiązanie). W połowie czerwca 2014 r. spółka kupiła: 300 tys. EUR w banku po: 4,2 zł/EUR i uregulowała zobowiązanie. Na spłacie zobowiązania powstała ujemna różnica przejściowa w wysokości: 300 tys. EUR × (4,2 zł/EUR – 4,1 zł/EUR) = 30.000 zł.

Wariant I: Składnik przyjęto do użytkowania z końcem maja 2014 r.

Wariant II: Składnik przyjęto do użytkowania z końcem czerwca 2014 r.

Wariant III: Składnik przyjęto do użytkowania z końcem grudnia 2014 r. po długotrwałym dostosowywaniu do potrzeb jednostki.

W przypadku stosowania MSR dla wszystkich wariantów odpowiedź jest ta sama – spółka nie może odnieść różnicy kursowej na wartość składnika RAT, jeżeli uznaje tę kwotę za istotną. Wynika to z faktu, że różnica kursowa nie powstała na kosztach finansowania zewnętrznego (np. odsetkach), a tylko takie różnice kursowe (dodatnie lub ujemne) mogą podlegać aktywowaniu w wartości składnika.

Przykład – Odsetki od kredytu na zakup środka trwałego

W połowie lutego 2014 r. spółka "Miro" kupiła urządzenie za kwotę: 500 tys. zł. Zakup sfinansowano z zaciągniętego na ten cel kredytu. Odsetki od kredytu płacone są na koniec każdego miesiąca.

Wariant I: Składnik przyjęto do użytkowania z końcem kwietnia 2014 r. Do tego dnia zapłacono odsetki za luty, marzec i kwiecień.

Wariant II: Składnik przyjęto do użytkowania z końcem października 2014 r. po długotrwałym dostosowywaniu do potrzeb jednostki. Do tego momentu zapłacono odsetki za wszystkie poszczególne miesiące.

Zgodnie z par. 8 MSR 23, koszty odsetek (oraz inne koszty finansowania zewnętrznego) związane bezpośrednio z nabyciem, wytworzeniem lub budową składnika kwalifikują się do ujęcia w jego wartości początkowej, tylko jeśli jest to składnik dostosowywany. Dostosowywany składnik aktywów to taki, który wymaga znacznego czasu niezbędnego do przygotowania go do zamierzonego użytkowania lub do sprzedaży. W konsekwencji tego jednostka powinna aktywować koszty odsetek, jedynie w sytuacji wystąpienia wariantu II. W wariancie I koszty odsetek za luty, marzec i kwiecień nie mogą być aktywowane w wartości składnika RAT, chyba że jednostka może uznać je za nieistotne i zastosować rozwiązanie uproszczone.


2.3. Koszty demontażu i rekultywacji miejsca

Obok kosztów poniesionych w związku z pozyskaniem i dostosowaniem składnika do potrzeb jednostki, wartość początkowa składnika RAT powinna również uwzględniać przyszłe oszacowane koszty jego demontażu i usunięcia oraz koszty przeprowadzenia renowacji miejsca, w którym się znajdował.

Należy podkreślić, że w wartości początkowej uwzględnione są tylko te koszty, w związku z którymi jednostka jest zobligowana utworzyć rezerwę. Oznacza to, że wartość początkowa składnika nie uwzględnia kosztów przyszłej rozbiórki/demontażu, usunięcia i rekultywacji terenu, gdy na jednostce nie spoczywa zobligowanie (umowne, prawne lub zwyczajowo oczekiwane) do poniesienia takich kosztów.

Do ujęcia w wartości początkowej składnika RAT nie kwalifikują się również oczekiwane przyszłe koszty demontażu, usunięcia i rekultywacji, które związane są z bieżącą działalnością jednostki.

Przykład

Spółka budowlana "Rato" otrzymała zlecenie budowlane. W związku z realizacją zlecenia spółka "Rato" musiała kupić specjalistyczny mieszalnik, który wymagał odpowiedniego przygotowania miejsca na terenie, gdzie realizowane jest zlecenie (m.in. fundamentów). Mieszalnik ma być wykorzystywany w trakcie realizacji zlecenia przez 3 kolejne lata, po czym zostanie odinstalowany i sprzedany. Zgodnie z umową ze zleceniodawcą wszelkie dostosowania dla potrzeb montażu i wykorzystania mieszalnika mają być rozebrane, a teren rekultywowany ze względu na wykorzystanie substancji toksycznych. Koszt zakupu mieszalnika, wraz z kosztami dostosowania miejsca, wyniósł: 120 tys. zł netto. Jednostka szacuje, że koszty deinstalacji urządzenia oraz rekultywacji terenu wyniosą: 30 tys. zł netto. Spółka "Rato" zaciągała ostatnio zobowiązania kredytowe przy stopie procentowej 8%.

W przedstawionej sytuacji wartość początkowa mieszalnika będzie uwzględniać nie tylko cenę zakupu i kosztów związanych jego instalacją i dostosowaniem terenu, ale również przyszłe oszacowane koszty odinstalowania i rekultywacji terenu. Wykorzystując dane przedstawione powyżej wartość początkowa urządzenia wyniesie:

 30 tys. zł
120 tys. zł
 = 143,8 tys. zł
   (1 + 0,08)3

Kwota ta będzie podstawą do ustalania odpisów amortyzacyjnych.

www.PoradnikKsiegowego.pl - MSR i KSR:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.