rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 17 (353) z dnia 1.09.2013

Koszt witryny internetowej według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości

1. Kryteria zaliczenia aktywów do wartości niematerialnych według polskich i międzynarodowych standardów

Czy opracowana we własnym zakresie witryna internetowa jednostki z dostępem dla użytkowników wewnętrznych i zewnętrznych według MSR stanowi składnik wartości niematerialnych i prawnych?

W świetle art. 3 ust. 1 pkt 14 ustawy o rachunkowości, wartości niematerialne i prawne to nabyte przez jednostkę, zaliczane do aktywów trwałych, prawa majątkowe nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki. Dany składnik do wartości niematerialnych i prawnych można zaliczyć pod warunkiem, że został przez jednostkę nabyty, a nie wytworzony we własnym zakresie.

Natomiast zgodnie z paragrafem 8 Międzynarodowego Standardu Rachunkowości 38 "Wartości niematerialne" (MSR 38), wartość niematerialna to możliwy do zidentyfikowania, niepieniężny składnik aktywów, niemający postaci fizycznej. Wartość niematerialna spełnia kryterium identyfikowalności, gdy:

  • można ją wyłączyć lub wydzielić z jednostki gospodarczej oraz sprzedać, przekazać, licencjonować lub oddać do odpłatnego użytkowania innym podmiotom,
     
  • wynika z tytułów umownych lub innych tytułów prawnych, bez względu na to czy są one zbywalne lub możliwe do wyodrębnienia z jednostki gospodarczej, lub z innych tytułów, lub zobowiązań.

Zgodnie z wymogami MSR 38 paragraf 8 i 21, aby uznać dany składnik za wartość niematerialną powinien:

  • znajdować się pod kontrolą jednostki,
     
  • przynosić korzyści ekonomiczne przez zwiększanie przychodów lub zmniejszanie kosztów oraz
     
  • posiadać wartość, którą można określić w wiarygodny sposób.
W przeciwieństwie zatem do przepisów ustawy o rachunkowości MSR 38 dopuszcza w większym zakresie możliwość wytworzenia wartości niematerialnej we własnym zakresie. Przykładem są aktywowane koszty utrzymania strony internetowej, jeśli spełniają warunki, o których mowa w interpretacji Stałego Komitetu Interpretacji Międzynarodowych Standardów Rachunkowości SKI-32 "Wartości niematerialne - koszt witryny internetowej".

Interpretacja SKI-32 wyjaśnia, w jaki sposób rozliczać księgowo koszty dotyczące witryn internetowych. Nie dotyczy ona jednak nakładów:

a) ponoszonych na zakup, opracowanie, skompletowanie i użytkowanie sprzętu komputerowego (np. serwerów internetowych, serwerów publicznie udostępnianych, serwerów produkcyjnych i łączy internetowych) - rozlicza się je zgodnie z MSR 16 "Rzeczowe aktywa trwałe",

b) związanych z wykupieniem miejsca na serwerze dla witryny internetowej (tzw. web hosting) - rozlicza się je jako koszt zgodnie z paragrafem 88 MSR 1 "Prezentacja sprawozdań finansowych" w momencie odbioru tych usług,

c) ponoszonych na opracowanie lub użytkowanie witryny internetowej (lub oprogramowania do przeznaczonego dla witryn internetowych), jeżeli witryna internetowa ma zostać sprzedana innej jednostce.

Jednostka może ponosić nakłady wewnątrzorganizacyjne na opracowanie i użytkowanie własnej witryny internetowej z dostępem dla użytkowników wewnętrznych lub zewnętrznych. Witryna internetowa zaprojektowana w celu udostępnienia jej użytkownikom:

  • zewnętrznym może być wykorzystywana np. w celu promocji i reklamy własnych produktów lub usług, świadczenia usług elektronicznych oraz sprzedaży produktów i usług,
     
  • wewnętrznym może być wykorzystywana w celu zamieszczania na niej informacji na temat zasad (polityki) jednostki, danych dotyczących klientów oraz do wyszukiwania informacji.
Według interpretacji SKI-32, opracowana własna witryna internetowa jednostki z dostępem dla użytkowników wewnętrznych lub zewnętrznych stanowi składnik wartości niematerialnych wytworzony przez jednostkę we własnym zakresie, który podlega wymogom MSR 38, wtedy i tylko wtedy, gdy poza spełnieniem ogólnych wymogów dotyczących ujmowania i początkowej wyceny wartości niematerialnych, spełnia wymogi MSR 38 paragraf 56, tj. dotyczące ujęcia kosztów prac rozwojowych.

Zgodnie z interpretacją SKI-32, spełnienie wymogu wykazania, w jaki sposób witryna internetowa wygeneruje prawdopodobne przyszłe korzyści ekonomiczne, powinno być wykonalne przede wszystkim wówczas, gdy witryna internetowa ma zdolność generowania przychodów, na przykład bezpośrednich przychodów wynikających z możliwości złożenia zamówień na witrynie internetowej.

Jeżeli natomiast witryna internetowa została opracowana wyłącznie lub głównie dla celów promocji bądź reklamy produktów lub usług własnych, to jednostka nie będzie w stanie udowodnić, że witryna internetowa spowoduje powstanie prawdopodobnych przyszłych korzyści ekonomicznych, a zatem wszystkie nakłady poniesione na opracowanie takiej witryny ujmuje się w kosztach w momencie poniesienia.

Witryna internetowa ujmowana w wartościach niematerialnych powinna po początkowym ujęciu być wyceniana przy zastosowaniu modelu opartego na cenie nabycia lub koszcie wytworzenia bądź modelu opartego na wartości przeszacowanej. Najlepszy szacunkowy okres użytkowania witryny internetowej powinien być krótki.

 

2. Etapy rozwoju strony internetowej i zasady księgowania kosztów na każdym etapie

 

Interpretacja SKI-32 określa następujące etapy rozwoju strony internetowej i wyjaśnia zasady księgowania kosztów na każdym etapie.

Etapy rozwoju strony internetowej Charakterystyka Zasady księgowania kosztów
Planowanie Obejmuje przeprowadzenie analizy wykonalności, określenie celów i specyfikacji, ocenę dostępnych alternatyw i wybranie preferowanego rozwiązania. Etap ten jest w swej istocie podobny do etapu prac badawczych opisanych w MSR 38 paragraf 54-56 Nakłady poniesione na tym etapie ujmuje się w kosztach w momencie ich poniesienia zapisem:
- Wn konto zespołu 4 lub 5,
- Ma różne konta zespołu 1, 2, 3
Opracowanie aplikacji (oprogramowania) i infrastruktury Ten etap obejmuje:
a) uzyskanie nazwy domeny, zakup oprogramowania operacyjnego, zainstalowanie opracowanych aplikacji i przeprowadzenie testów wytrzymałościowych
Nakłady poniesione na tym etapie, które można w racjonalny i uzasadniony sposób bezpośrednio przyporządkować lub przypisać do czynności przygotowania witryny internetowej do zamierzonego stosowania, zwiększają (koszt) witryny internetowej ujętej w wartościach niematerialnych, zgodnie z SKI-32 paragraf 8, zapisem:
- Wn konto 02,
- Ma różne konta zespołu 1, 2, 3
b) zakup i skompletowanie sprzętu
Stosuje się wymogi MSR 16. Nakłady poniesione na ich zakup księguje się zapisem:
- Wn konto 08 lub 01,
- Ma różne konta zespołu 1, 2, 3
Opracowanie projektu graficznego Obejmuje zaprojektowanie wyglądu stron internetowych Nakłady poniesione na tym etapie (analogicznie jak wyżej), zwiększają (koszt) witryny internetowej ujętej w wartościach niematerialnych, zapisem:
- Wn konto 02,
- Ma różne konta zespołu 1, 2, 3
Opracowanie zawartości Polega na stworzeniu, nabyciu, przygotowaniu i zamieszczeniu w witrynie internetowej informacji tekstowych lub graficznych przed zakończeniem jej opracowywania Nakłady poniesione na tym etapie (analogicznie jak wyżej), zwiększają (koszt) witryny internetowej ujętej w wartościach niematerialnych, zapisem: Wn konto 02, Ma różne konta zespołu 1, 2, 3
W zakresie, w jakim zawartość ta jest opracowana na potrzeby reklamy i promocji własnych produktów i usług jednostki (np. cyfrowe fotografie produktów), nakłady ujmuje się w kosztach w momencie ich poniesienia, zapisem:
- Wn konto zespołu 4 lub 5,
- Ma różne konta zespołu 1, 2, 3
Użytkowanie Na tym etapie jednostka utrzymuje i udoskonala aplikacje, infrastrukturę, projekt graficzny oraz zawartość witryny internetowej Nakłady ponoszone na tym etapie ujmuje się w kosztach, chyba że spełniają kryteria określone dla wartości niematerialnych w MSR 38 paragraf 18

Dokonując powyższych ustaleń, jednostka powinna ocenić charakter wszystkich czynności, na które ponosi nakłady (np. szkolenie pracowników i utrzymanie witryny internetowej) oraz etapy opracowywania witryny, jak również etapy realizowane po zakończeniu jej opracowywania oraz dodatkowe wytyczne zamieszczone w załączniku do SKI-32.

Na temat rozliczania nakładów poniesionych na założenie strony internetowej zgodnie z polskim prawem bilansowym pisaliśmy w Zeszytach Metodycznych Rachunkowości 12 z 20 czerwca 2013 r. na str. 18-20.

www.PoradnikKsiegowego.pl - MSR i KSR:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.