rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 23 (407) z dnia 1.12.2015

Wartości niematerialne według MSR 38 – zasady wyceny początkowej cz. II

1. Koszt wytworzenia składnika aktywów niematerialnych

Koszt wytworzenia składnika wartości niematerialnych (WN) wytworzonego we własnym zakresie obejmuje wszystkie nakłady, które mogą być bezpośrednio przyporządkowane czynnościom projektowania, tworzenia, produkcji, testowania i przystosowania składnika aktywów do użytkowania w sposób zamierzony przez kierownictwo. Nakłady podlegają ujęciu w wartości składnika od momentu, gdy spełnia on kryteria ujęcia wskazane dla prac rozwojowych, aż do chwili, gdy będzie znajdował się w stanie umożliwiającym jego użytkowanie w sposób zamierzony przez kierownictwo (mimo braku użytkowania lub braku decyzji o użytkowaniu). Nakłady będą obejmować (przy założeniu, że są one bezpośrednio powiązane z wytworzeniem składnika):

  • wartość zużytych materiałów i energii, wykorzystanych usług obcych, wynagrodzeń z narzutami,
     
  • opłaty za rejestrację tytułu prawnego,
     
  • amortyzację patentów i licencji, a także rzeczowych aktywów trwałych, wykorzystywanych do wytworzenia składnika,
     
  • koszty finansowania zewnętrznego, jeżeli składnik wymaga długotrwałego dostosowywania do zaplanowanego użytkowania i są one ponoszone przez jednostkę,
     
  • różnice kursowe powstałe na kosztach finansowania zewnętrznego, gdy koszty te kwalifikują się do ujęcia w wartości początkowej składnika,
     
  • zyski lub straty z wyceny kwalifikowanych instrumentów finansowych zabezpieczających związanych z powstaniem składnika wartości niematerialnych, dla których zastosowano rachunkowość zabezpieczeń.
Więcej przeczytasz w
Zasady wyceny wartości niematerialnych
według MSR opisywaliśmy także
Zeszytach Metodycznych Rachunkowości nr 20 z 2015 r. na str. 41–46

Do kosztu wytworzenia zalicza się również koszty administracji oraz inne koszty ogólnozakładowe, ale tylko wówczas, gdy można je bezpośrednio przyporządkować do przystosowania składnika aktywów do użytkowania.

Nie można zaliczyć do kosztu wytworzenia m.in. kosztów sprzedaży, administracji oraz innych kosztów pośrednich ogólnozakładowych, jeżeli nie można ich bezpośrednio przyporządkować do przystosowania składnika aktywów do użytkowania, kosztów działalności promocyjno-reklamowej itd. W bilansie nie podlegają ujęciu jako aktywa również nakłady na wytworzone przez jednostkę we własnym zakresie znaki firmy, tytuły czasopism, tytuły wydawnicze, wykazy odbiorców i pozycje o podobnej istocie, ponieważ nie jest możliwe ich odróżnienie od kosztów rozwoju jednostki jako całości.

Przykład

W 2015 r. spółka "X" produkująca drewniane domki działkowe decyduje się na ekspansję na rynek niemiecki. W związku z tym przygotowywana jest specjalna linia produktów dostosowana do oczekiwań niemieckich klientów. Domki będą produkowane w Polsce, transportowane w komponentach do bazy w Niemczech, a następnie częściowo składane i malowane na miejscu. Spółka "X" poniosła w związku z tym nakłady:

1) na poznanie i analizę preferencji niemieckich odbiorców,

2) na projekt nowej linii produktów dostosowanych dla odbiorców niemieckich,

3) na opracowanie procesu produkcji i wykańczania nowej linii produktów,

4) związane z założeniem zakładu wykańczania domków w Niemczech,

5) na rozmowy z potencjalnymi dystrybutorami produktów, koszty usług prawnych związanych z zwarciem umów itp.,

6) związane z tłumaczeniami (punkt 1, 4 i 5).

Które z poniesionych nakładów mogą być uwzględnione w wartości początkowej kosztów prac rozwojowych związanych z opracowaniem nowych produktów?

Poprawne ujęcie ponoszonych nakładów wymaga zazwyczaj oceny kierownictwa. W przedstawionym przykładzie do nakładów związanych z pracami rozwojowymi kwalifikują się koszty z pozycji 2 i 3. Koszty związane z działaniami opisanymi w pkt 1 są zbliżone do prac badawczych i w konsekwencji tego ich aktywowanie w bilansie nie jest uzasadnione. Stanowią one koszt w rachunku zysków i strat. Nakłady związane z otwarciem nowego zakładu również nie kwalifikują się do ujęcia jako wartości niematerialne. Powinny one być wykazane jako koszt w rachunku zysków i strat, chyba że są włączone do wartości początkowej rzeczowych aktywów trwałych. Do ujęcia jako aktywa nie kwalifikują się również koszty związane z dystrybucją produktów. Koszty te stanowią koszty sprzedaży. Koszty tłumaczeń powiązane są z określonymi działaniami, w związku z tym ich ujęcie uzależnione jest od ujęcia kosztów powiązanych działań. W związku z tym, że nie wiążą się z działaniami opisanymi w punktach 2 i 3, również nie są ujmowane jako część kosztu wytworzenia wartości niematerialnych.

Należy pamiętać, że do ujęcia w wartości początkowej składnika WN nie kwalifikują się nakłady ujęte w poprzednim okresie w wyniku finansowym (np. ze względu na brak spełnienia kryteriów dotyczących takiego ujmowania).

Przykład

W 2014 r. spółka "M" poniosła nakłady w kwocie: 45.000 zł związane z projektowaniem i testowaniem nowej linii produktów na rynek rosyjski. W związku z niepewną sytuacją na tym rynku prace wstrzymano w listopadzie 2014 r. (poniesione nakłady odniesiono na wynik finansowy 2014 r.). W czerwcu 2015 r. wznowiono prace nad nową linią produktów, pojawiła się bowiem możliwość wejścia na rynek azerski. Prace zakończono we wrześniu 2015 r. W 2015 r. nakłady poniesione na zakończenie prac to: 15.000 zł. W październiku rozpoczęto produkcję nowych wyrobów.

Ile wyniosą wartości niematerialne (opracowanie nowej linii wyrobów) w bilansie na koniec września 2015 r.?

Zgodnie z wytycznymi MSR 38, jako wartości niematerialne jednostka może wykazać jedynie kwotę: 15.000 zł (nakłady poniesione w 2015 r.), mimo że całkowite nakłady wyniosły: 60.000 zł. Wynika to stąd, że kwoty ujęte w 2014 r. nie podlegają "odwróceniu" w kolejnym roku obrotowym.

Od strony technicznej nakłady na wytworzenie składnika wartości niematerialnych, który podlega ujęciu w bilansie mogą być bezpośrednio ujmowane jako np. wartości niematerialne w budowie bądź też wprowadzane do kręgu kosztowego (księgowane na kontach zespołu 4 i rozliczane na kontach zespołu 5) i następnie wyprowadzane np. z wykorzystaniem obrotów wewnętrznych (zwłaszcza gdy jednostka sporządza porównawczy rachunek zysków i strat).

Nakłady na niezakończone wartości niematerialne (niezakończone prace rozwojowe) dla potrzeb technicznych mogą być w trakcie okresu ujmowane na koncie "Rozliczenie międzyokresowe kosztów" (RMC). Należy jednak pamiętać, że dla potrzeb przygotowania sprawozdania finansowego zgodnego z MSR/MSSF wielkości takie spełniają definicję wartości niematerialnych i kwalifikują się do prezentacji w ramach tej grupy. Oznaczać to może konieczność prezentacji RMC związanych z takimi pozycjami w ramach wartości niematerialnych lub wartości niematerialnych w budowie (lub zbliżonej) bądź też odpowiedniego przeksięgowania (np. z wykorzystaniem obrotów wewnętrznych) na koniec okresu.

2. Wartość godziwa jako podstawa wyceny początkowej

Podstawowym parametrem wykorzystywanym do wyceny początkowej wartości niematerialnych jest koszt (cena nabycia/koszt wytworzenia), czyli wartość nakładów poniesionych w związku z pozyskaniem danego składnika. W niektórych jednak przypadkach do wyceny początkowej aktywów niematerialnych konieczne jest wykorzystanie wartości godziwej. Parametr ten wykorzystywany jest przede wszystkim w przypadkach, takich jak:

1) pozyskanie składnika w związku z połączeniem przedsięwzięć, np. nabycie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (regulacje MSSF 3 "Połączenia przedsięwzięć");

2) pozyskanie składnika w transakcji zakupu lub wymiany za aktywa niepieniężne (lub częściowo aktywa niepieniężne i pieniężne), transakcja wymiany ma treść ekonomiczną (regulacje MSR 38 "Wartości niematerialne");

3) nabycie składnika w drodze aportu lub wydania własnych instrumentów kapitałowych (regulacje MSSF 2 "Płatności w formie akcji");

4) pozyskanie składnika w drodze dotacji państwowej gdy jednostka przyjęła w polityce rachunkowości ujęcie dotacji w wartości godziwej (regulacje MSR 20 "Dotacje rządowe oraz ujawnianie informacji na temat pomocy rządowej");

5) pozyskanie składnika w związku z umową leasingu finansowego, gdy wartość godziwa jest niższa od sumy zdyskontowanych minimalnych opłat leasingowych ustalonych na dzień rozpoczęcia leasingu (MSR 17 "Leasing");

6) wycena wartości niematerialnych dla potrzeb przygotowania pierwszego sprawozdania finansowego, gdy jednostka decyduje się na takie rozwiązanie i ma możliwość ustalenia wartości godziwej zgodnie z wytycznymi MSR 38 (MSSF 1 "Zastosowanie Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej po raz pierwszy"); w takim przypadku wartość godziwa ustalona na dzień przejścia (lub inny szczególny dzień wskazany w MSSF 1) staje się wartością początkową składnika WN dla potrzeb MSR, czyli tzw. zakładanym kosztem (ang. deemed cost).

Zasady ustalania wartości godziwej WN zawiera generalnie MSSF 13 "Ustalanie wartości godziwej", jednak z zakresu tego standardu wyłączone są transakcje płatności w formie akcji objętych zakresem MSSF 2 oraz transakcje leasingowe objęte zakresem MSR 17. Wartość godziwa na moment początkowego ujęcia jest odpowiednikiem ceny zakupu składnika aktywów. Jeżeli w momencie początkowego ujęcia składnik nie jest jeszcze gotowy do użytkowania zgodnie z zamierzeniami kierownictwa i jednostka ponosi koszty związane z jego przystosowaniem do swoich potrzeb, to ponoszone nakłady są dodawane do ustalonej wartości godziwej.

Przykład

I. Założenia:

1. Zgromadzenie wspólników spółki z o.o. "X" 12 września 2015 r. podjęło uchwałę o zmianie umowy spółki i podwyższeniu kapitału zakładowego w drodze emisji nowych udziałów (potwierdzoną aktem notarialnym). Nowe udziały objął jeden ze wspólników (spółka "R") w zamian za wkład niepieniężny (aport) w postaci znaku towarowego (autorskich praw majątkowych do znaku towarowego oraz praw ochronnych na tę pozycję). Przeniesienie wskazanych praw nastąpiło w ramach ww. aktu notarialnego. Wspólnik ma wystawić spółce "X" fakturę, a spółka "X" ma mu zapłacić kwotę VAT.

2. Znak towarowy rzeczoznawca majątkowy wycenił w wartości rynkowej na kwotę: 10 mln zł. Natomiast wartość nominalna nowo wyemitowanych udziałów to: 9,9 mln zł (o taką kwotę podwyższono kapitał zakładowy). W związku z podpisaniem aktu notarialnego, notariusz wystawił fakturę na kwotę: 3.000 zł + 690 zł VAT. W akcie notarialnym określony został również podatek od czynności cywilnoprawnych (PCC), który pobierany jest przez notariusza jako płatnika. Kwota PCC została ustalona na: 49.480 zł (po zaokrągleniu do pełnych złotych), tj.: (9.900.000 zł – 3.690 zł – 350 zł) × 0,5%; gdzie 9,9 mln zł to wartość nominalna udziałów; 3.690 zł to taksa notarialna z VAT, a 350 zł to opłaty za wpis do KRS (250 zł) i za ogłoszenie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (100 zł).

3. Wspólnik (spółka "R") wystawił 15 października 2015 r. spółce "X" fakturę z podatkiem na kwotę: 2.277.000 zł ustaloną od wartości nominalnej udziałów otrzymanych.

4. Do 30 września 2015 r. podwyższenie kapitału zakładowego nie zostało zarejestrowane przez określony Wydział KRS Sądu Rejonowego właściwego dla siedziby spółki "X".

II. Dekretacja:

Przykładowe księgowania powyższych transakcji dla potrzeb MSR:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. Akt notarialny – podwyższenie kapitału w związku z wniesieniem aportu:      
   a) wartość godziwa zadeklarowanego znaku towarowego 10.000.000 zł 08-2  
   b) wartość nominalna udziałów objętych przez wspólnika 9.900.000 zł   80-2
   c) wartość nadwyżki wyemitowanych akcji 100.000 zł   81-2
   d) księgowanie podatku od czynności cywilnoprawnych 49.480 zł 81-2 21
2. FZ – faktura wystawiona przez notariusza:      
   a) kwota brutto z faktury 3.690 zł   21
   b) kwota netto z faktury 3.000 zł 81-2  
   c) VAT naliczony 690 zł 22-1  
3. FZ – kwota VAT z faktury wystawionej w związku z przekazaniem znaku towarowego 2.277.000 zł 22-1 24

III. Uwagi do przykładu:

1. W przykładzie przyjęto, że podwyższenie kapitału zakładowego wraz z objęciem udziałów i przeniesienie znaku towarowego nastąpiło w drodze jednego aktu notarialnego.

2. W przykładzie założono, że spółka "X" ujmuje podwyższenie kapitału bezpośrednio w momencie podpisania aktu notarialnego przez wspólników. Podwyższenie ujęto na kontach 80-2 "Kapitał zakładowy objęty, niezarejestrowany" oraz 81-2 "Kapitał z tytułu emisji udziałów powyżej ich wartości nominalnej". W momencie zarejestrowania podwyższenia kapitału zakładowego przez KRS nastąpi przeksięgowanie kapitału zakładowego z konta 80-2 na 80-1 "Kapitał zakładowy zarejestrowany".

3. Konto 81-2 "Kapitał z tytułu emisji udziałów powyżej ich wartości nominalnej" odzwierciedla kapitał z tytułu agio emisyjnego, czyli część znanego z ustawy o rachunkowości kapitału zapasowego lub rezerwowego wniesionego przez wspólników.

4. Założenia przykładu przyjmują, że VAT z faktury wystawionej przez wspólnika będzie zapłacony przez spółkę "X". W sytuacji gdyby VAT nie był płacony na rzecz wspólnika, podlegałby rozliczeniu w ramach kapitału własnego spółki "X" jako integralny element objęcia nowych udziałów.

Przykład

Spółka "M" sporządza pierwsze sprawozdanie finansowe zgodne z MSSF na 31 grudnia 2015 r. W związku z tym przygotowuje bilans otwarcia na 1 stycznia 2014 r. (pierwszy dzień najwcześniejszych danych porównawczych prezentowanych w sprawozdaniu). Na moment bilansu otwarcia (jak również na dzień bilansowy 31.12.2014 r. oraz 31.12.2015 r.) spółka "M" posiada całkowicie zamortyzowany znak towarowy nabyty od zewnętrznego kontrahenta za środki pieniężne.

Czy jednostka może w związku z przejściem na MSSF wprowadzić znak towarowy w wartości godziwej ustalonej na 1 stycznia 2014 r. i przyjąć, że wartość ta stanowi hipotetyczną cenę nabycia?

Nabyty znak towarowy kwalifikuje się do ujęcia zgodnie z wytycznymi MSR 38 w sprawozdaniu finansowym. Jednak na mocy par. D7, składnik taki może być wprowadzony do sprawozdania w wartości godziwej tylko, jeżeli spełnione są kryteria MSR 38, dotyczące przeszacowania (w tym dotyczące istnienia aktywnego rynku). W przypadku znaku towarowego nie można mówić o istnieniu aktywnego rynku. Zatem spółka "M" nie ma możliwości wprowadzenia znaku towarowego w jego wartości godziwej z 1 stycznia 2014 r. do bilansu otwarcia. W odniesieniu do tego składnika powinna zweryfikować historyczną cenę nabycia pod względem jej zgodności z MSR i wykazać znak w bilansie otwarcia w cenie nabycia pomniejszonej o ewentualne odpisy amortyzacyjne i aktualizujące.

www.PoradnikKsiegowego.pl - MSR i KSR:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.