rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
A A A

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 15 (734) z dnia 20.05.2011

Zmiany w ustawie o rachunkowości

Sejm uchwalił w dniu 15 kwietnia 2011 r. ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Oprócz zmian w ustawie o rachunkowości zostały dokonane między innymi także zmiany w ustawie - Kodeks spółek handlowych, w ustawach o podatku dochodowym oraz w przepisach o VAT (dotyczy ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym).

Dnia 29 kwietnia br. Prezydent RP podpisał tę nowelizację, jednak na dzień oddania tego numeru Biuletynu Informacyjnego do druku nie została ona jeszcze opublikowana w Dz. U.

Celem wprowadzenia zmian w ustawie o rachunkowości i Kodeksie spółek handlowych jest poprawa sytuacji przedsiębiorcy w okresie zawieszenia działalności gospodarczej przez eliminację zbędnych obowiązków. Natomiast w ustawach podatkowych zmiany dotyczą definicji samochodu osobowego. Z kolei w przepisach o VAT doprecyzowano regulacje związane z wykorzystywaniem samochodów osobowych i niektórych innych pojazdów samochodowych na cele inne niż związane z przedsiębiorstwem.

Szczegółowo o wprowadzonych zmianach piszemy poniżej. Zmiany te wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Nowelizacja przepisów ustawy o rachunkowości obejmuje:

1) art. 12 ust. 2 - dotyczący zamykania ksiąg rachunkowych,

2) art. 26 ust. 5 - dotyczący możliwości odstąpienia od przeprowadzenia inwentaryzacji.

W zakresie art. 12 dodano nowe ustępy 3b i 3c.

Zmiany w nowym ust. 3b wprowadzają możliwość niezamykania ksiąg rachunkowych za rok obrotowy, w którym działalność jednostki przez cały czas pozostawała zawieszona, chyba że jednostka dokonuje odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych lub występują inne zdarzenia wywołujące skutki o charakterze majątkowym lub finansowym. W praktyce oznacza to, że jednostka w sytuacji, gdy jej działalność pozostaje zawieszona przez cały rok obrotowy, może nie zamykać ksiąg rachunkowych (za ten rok).

Aby skorzystać z takiego przywileju, ustawa wprowadza jednak pewne obostrzenia, a mianowicie jednostka nie może w takim roku dokonywać żadnych operacji gospodarczych, przykładowo: odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych, opłat za energię elektryczną, czynsz, gaz, wodę lub za prowadzenie rachunku bankowego czy przypisanie odsetek do środków na rachunku bankowym. Zwolnienie z obowiązku zamykania ksiąg rachunkowych w okresie zawieszenia działalności jednostki (przypominamy - tylko jeżeli nie występują w tym okresie żadne operacje gospodarcze powodujące zdarzenia o charakterze majątkowym i finansowym) pociąga za sobą zwolnienie z obowiązków związanych z rachunkowością, takich jak: prowadzenie ksiąg rachunkowych, sporządzanie sprawozdania finansowego, jego badanie, składanie w sądzie rejestrowym oraz publikacja w Monitorze Polskim B, jak również sporządzanie i udostępnianie sprawozdania z działalności. Zwolnienie to dotyczy tylko pełnego roku obrotowego, w którym trwa stan zawieszenia. Wtedy sprawozdanie finansowe za rok obrotowy podjęcia działalności będzie obejmować również rok obrotowy zawieszenia działalności. W sytuacji jednak, gdy wystąpią zdarzenia o charakterze majątkowym lub finansowym, jednostka pozostaje zobowiązana do ujawnienia ich w księgach rachunkowych; wówczas jednostka nie może korzystać z omawianego zwolnienia zawartego w art. 12 ust. 3b ustawy o rachunkowości i wystąpi obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych i sporządzenia sprawozdania finansowego.

Z kolei nowy ust. 3c w art. 12 zawiera ograniczenie polegające na tym, iż ww. przepisu ust. 3b nie stosuje się do emitentów papierów wartościowych zamierzających ubiegać się o dopuszczenie lub ubiegających się o dopuszczenie do obrotu na rynku regulowanym w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz emitentów papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tym rynku. A zatem jednostki tzw. giełdowe nie będą mogły korzystać z ww. zwolnienia przy zamykaniu ksiąg rachunkowych. Oznacza to, iż nawet jeżeli działalność takiej jednostki była przez cały rok zawieszona i nie występowały żadne zdarzenia o charakterze majątkowym lub finansowym, to i tak musi ona zamknąć księgi rachunkowe oraz sporządzić sprawozdanie finansowe - według zasad ogólnych przewidzianych ustawą o rachunkowości.

W zakresie inwentaryzacji, zgodnie z nowym pkt 3 w art. 26 ust. 5, jednostka może odstąpić od przeprowadzenia inwentaryzacji w przypadku zawieszenia działalności, jeżeli zgodnie z art. 12 ust. 3b nie zamyka ksiąg rachunkowych.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.