rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 14 (422) z dnia 20.07.2016

Obowiązek zawarcia ubezpieczenia OC w biurze rachunkowym

Chcę założyć jednoosobowe biuro rachunkowe. Czy muszę wykupić ubezpieczenie OC dla biur rachunkowych?

Jeżeli zakładane przez Czytelnika biuro rachunkowe będzie świadczyć usługi z zakresu prowadzenia ksiąg rachunkowych, to jest on zobowiązany do zawarcia umowy ubezpieczenia OC. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej w jego przypadku wynosić będzie 10.000 euro. Warto jednak pamiętać, iż przedsiębiorca, który świadczy usługi wyłącznie w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz sporządzania deklaracji podatkowych, nie jest zobligowany do zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC w związku z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 76h ust. 1 ustawy o rachunkowości, przedsiębiorcy wykonujący działalność obejmującą usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych zobowiązani są do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych polega przy tym na świadczeniu usług w zakresie czynności wymienionych w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 tej ustawy, które polegają na:

a) prowadzeniu, na podstawie dowodów księgowych, ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym,

b) okresowym ustalaniu lub sprawdzaniu drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów,

c) wycenie aktywów i pasywów oraz ustalaniu wyniku finansowego,

d) sporządzaniu sprawozdań finansowych,

e) gromadzeniu i przechowywaniu dowodów księgowych oraz pozostałej dokumentacji przewidzianej ustawą.

Zakres ubezpieczenia OC przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, termin powstania obowiązku ubezpieczenia oraz minimalną sumę gwarancyjną tego ubezpieczenia określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 6 listopada 2014 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych (Dz. U. poz. 1616). W świetle przepisów tego rozporządzenia, ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z prowadzoną działalnością. Obowiązek ubezpieczenia OC powstaje nie później niż w dniu poprzedzającym dzień rozpoczęcia wykonywania działalności. Minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte umową ubezpieczenia, wynosi równowartość w złotych 10.000 euro. Kwota ta jest ustalana przy zastosowaniu kursu średniego euro ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski po raz pierwszy w roku, w którym umowa ubezpieczenia OC została zawarta.

Średni kurs euro na pierwszy dzień 2016 r., tj. 4 stycznia 2016 r., wynosił 4,2935 zł/euro. Zatem minimalna suma gwarancyjna dla umów zawieranych w 2016 r. w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki objęte są umową ubezpieczenia, wynosi:

10.000 euro × 4,2935 zł/euro = 42.935 zł.

Zwracamy uwagę, iż przedsiębiorcy, który będzie prowadził działalność gospodarczą w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych bez spełnienia warunku zawarcia umowy obowiązkowego ubezpieczenia, grozi grzywna albo kara ograniczenia wolności (por. art. 79 pkt 7 ustawy o rachunkowości). Przy czym obowiązku ubezpieczenia - na podstawie art. 76h ust. 3 ustawy o rachunkowości - nie stosuje się do będących przedsiębiorcami biegłych rewidentów oraz doradców podatkowych, jeżeli ubezpieczyli się oni od odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone przy wykonywaniu tych zawodów, m.in. w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Umowy obowiązkowego ubezpieczenia OC nie musi zawierać przedsiębiorca, który świadczy usługi wyłącznie w zakresie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz sporządzania deklaracji podatkowych. Czynności te nie mieszczą się bowiem w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Ubezpieczenie takie może jednak wykupić dobrowolnie.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60