rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 15 (1160) z dnia 19.02.2015

Ujęcie w księdze wydatków na zakup nieruchomości przeznaczonej do odsprzedaży

Podatnik prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą nabył w styczniu 2015 r. nieruchomość w celu jej dalszej odsprzedaży. Poza ceną zakupu poniósł w tym samym miesiącu dodatkowe wydatki towarzyszące temu zakupowi, tj. podatek od czynności cywilnoprawnych, opłaty sądowe, skarbowe i notarialne oraz opłaty wnoszone na rzecz komorników za wydanie nieruchomości. W której kolumnie księgi podatkowej powinien ująć wartość nieruchomości oraz koszty związane z jej nabyciem?

U podatników, którzy zakupioną nieruchomość przeznaczają do dalszej odsprzedaży, stanowi ona towar handlowy. W związku z tym jej wartość podlega wpisaniu do księgi podatkowej w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu". Tak wynika z punktu 10 objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1037). Zapisu należy dokonać pod datą nabycia nieruchomości, czyli pod datą wynikającą z aktu notarialnego.

Zakupione towary handlowe ujmuje się w kolumnie 10 w cenie zakupu. Na podstawie § 3 pkt 2 rozporządzenia obejmuje ona cenę, jaką nabywca płaci za zakupione składniki majątku, pomniejszoną o podatek od towarów i usług, podlegający odliczeniu zgodnie z odrębnymi przepisami, a przy imporcie powiększoną o należne cło, podatek akcyzowy oraz opłaty celne dodatkowe, obniżoną o rabaty, opusty i inne podobne obniżenia.

W pytaniu wskazano, że podatnik poniósł koszty związane bezpośrednio z nabyciem nieruchomości, takie jak podatek od czynności cywilnoprawnych, opłaty sądowe, skarbowe i notarialne oraz opłaty wnoszone na rzecz komorników za wydanie nieruchomości. Opłaty te nie podwyższają wartości nieruchomości w kolumnie 10 księgi, lecz są ujmowane w księdze podatkowej osobno jako koszty uboczne zakupu. Z objaśnień do podatkowej księgi wynika bowiem, że wszelkie koszty związane bezpośrednio z zakupem wpisuje się do księgi w kolumnie 11 "Koszty uboczne zakupu". Jako koszty uboczne zakupu wymienia się tu przykładowo koszty dotyczące transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Ponieważ jest to katalog otwarty, to w kolumnie tej można ujmować również inne koszty związane z zakupem, np. jak w sytuacji opisanej w pytaniu wydatki towarzyszące zakupowi nieruchomości.

Oznacza to zatem, że w rozważanym przypadku podatnik powinien ująć w księdze podatkowej za styczeń 2015 r.:

  • w kolumnie 10 - wartość zakupionej nieruchomości przeznaczonej do odsprzedaży, stanowiącej towar handlowy, w cenie zakupu,
     
  • w kolumnie 11 - koszty towarzyszące zakupowi nieruchomości, tj. podatek od czynności cywilnoprawnych, opłaty sądowe, skarbowe i notarialne oraz opłaty wnoszone na rzecz komorników za wydanie nieruchomości.

"(…) w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów Wnioskodawca zobowiązany jest ująć wydatki poniesione na zakup nieruchomości przeznaczonej do sprzedaży (…).

W kolumnie 11 podatkowej księgi przychodów i rozchodów należy natomiast ująć koszty uboczne związane z zakupem, a więc w przedmiotowej sprawie będą to wydatki towarzyszące zakupowi nieruchomości, tj. podatek od czynności cywilnoprawnych, opłaty skarbowe i sądowe, koszty notarialne oraz opłaty wnoszone na rzecz komorników za wydanie nieruchomości".

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 września 2014 r., nr IBPBI/1/415-1036/14/AP

www.PoradnikKsiegowego.pl - Podatkowa księga przychodów i rozchodów:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60