rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
Uwaga: Do 2 kwietnia 2024 r. część płatników składek przekazuje do ZUS zgłoszenia o pracy "szczególnej" ZUS ZSWA za 2023 r. Do 31 marca 2024 r. należy sporządzić i podpisać sprawozdanie finansowe za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US zeznań: CIT-8 i CIT-8AB za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US deklaracji: CIT-8E i CIT-8FR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: IFT-2R, CIT-RB i CIT-CSR za 2023 r. 2 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija ostateczny termin złożenia do US informacji: CIT-8ST, CIT-N1, CIT-N2, PIT-N1 i PIT-N2 według stanu na 31 grudnia 2023 r.
A A A

Gazeta Podatkowa nr 47 (984) z dnia 13.06.2013

Korekta niezapłaconych kosztów w księdze podatkowej

Po zmianach rozporządzenia regulującego zasady prowadzenia księgi podatkowej podatnicy uzyskali szczegółowe wskazówki dotyczące ewidencji korekty kosztów z tytułu niezapłaconych w odpowiednich terminach faktur. Jak w praktyce mogą wyglądać zapisy w księdze dokonane na tę okoliczność?

Obowiązujące z dniem 1 stycznia 2013 r. przepisy odnośnie korekty niezapłaconych kosztów podatkowych, wprowadzone mocą ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. z 2012 r. poz. 1342), miały na celu przede wszystkim ograniczenie zatorów płatniczych między przedsiębiorcami oraz zwiększenie dyscypliny płatniczej między nimi. Od momentu ich wprowadzenia są przedmiotem wielu kontrowersji, gdyż mimo tak sformułowanego celu ich uchwalenia, bardziej komplikują niż wspomagają czy ułatwiają prowadzenie działalności gospodarczej. Niemniej jednak podatnicy muszą stosować te nowe regulacje. Tych, którzy prowadzą księgę podatkową dotyczy art. 24d ustawy o pdof oraz rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, znowelizowane z dniem 11 maja 2013 r. pod kątem m.in. ewidencji korekty kosztów.


Kiedy korekta kosztów?

Jeśli podatnik zaliczy wydatek na zakup materiałów, towarów czy usług do kosztów podatkowych (wpisze koszt do księgi) i nie zapłaci faktury z tego tytułu w terminie:

  • 30 dni od daty upływu terminu płatności, gdy termin ten nie przekracza 60 dni,
     
  • 90 dni od daty zaliczenia wydatku do kosztów, gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni,

powinien skorygować koszty podatkowe.

Tak wynika z art. 24d ust. 1 i 2 ustawy o pdof. Dokonuje się tego w miesiącu, w którym upływa termin określony w powołanych przepisach (art. 24d ust. 3 ustawy o pdof).

Gdy w miesiącu, w którym podatnik ma obowiązek dokonać zmniejszenia, nie ponosi kosztów uzyskania przychodów lub poniesione koszty są niższe od kwoty zmniejszenia, wówczas ma obowiązek zwiększyć przychody o kwotę, o którą nie zostały zmniejszone koszty (art. 24d ust. 5 ustawy o pdof). Trzeba zwrócić uwagę na to, że przepis ten mówi o kosztach podatkowych danego miesiąca, a nie kosztach narastająco od początku roku do miesiąca, w którym następuje korekta.

Uregulowanie zobowiązania po wcześniej dokonanej korekcie powoduje zwiększenie kosztów uzyskania przychodów o kwotę dokonanego uprzednio zmniejszenia - w miesiącu zapłaty. Wynika to z art. 24d ust. 4 ustawy o pdof. W przepisach nie wskazuje się możliwości korekty (zmniejszenia) przychodów, które podatnik wykazał, gdy "nie wystarczyło" kosztów danego miesiąca. Odwróceniem dokonanej korekty może więc być wyłącznie zapis zwiększający koszty.


Jak ująć korektę w księdze?

Zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 24d ustawy o pdof, dokonuje się poprzez wpisanie kwoty zmniejszenia ze znakiem minus (-) lub kolorem czerwonym (§ 12 ust. 4a rozporządzenia). Niestety, przepisy rozporządzenia nie wskazują w której kolumnie wpisać zmniejszenie. Wydaje się jednak, że należy wyksięgować niezapłacone koszty z tych kolumn księgi, w których je uprzednio ujęto. W przypadku gdy wystąpi konieczność zwiększenia przychodów, to kwotę, o którą nie zostały pomniejszone koszty, należy wpisać w kolumnie 8 "Pozostałe przychody".

Odwrócenie korekty spowoduje zapis ze znakiem dodatnim w odpowiedniej kolumnie księgi podatkowej przeznaczonej do ewidencji kosztów.

Żadne przepisy ani wyjaśnienia nie wskazują sposobu postępowania w sytuacji, gdyby wystąpiła konieczność korekty kosztów ujętych w poprzednich miesiącach w danej kolumnie księgi, a koszty danego miesiąca ujęte w tej kolumnie byłyby niższe niż kwota korekty. Moim zdaniem z kwotą korekty należy porównywać "globalne" koszty danego miesiąca, czyli sumę danych ujętych w tym tylko miesiącu w kolumnach 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu", 11 "Koszty uboczne zakupu" i 14 "Razem wydatki" (będącej sumą kolumn 12 "Wynagrodzenia w gotówce i w naturze" oraz 13 "Pozostałe wydatki"). Jeśli suma wszystkich kosztów danego miesiąca będzie większa od kwoty korekty, podatnik nie wykazuje przychodu, nawet jeśli kwota korekty, która musi być ujęta w danej kolumnie księgi, przewyższa sumę dokonanych w niej wpisów za ten miesiąc. Wystąpić wtedy mogą ujemne koszty w tej kolumnie za dany miesiąc.

Gdy podatnik dotąd nie ujmował korekty kosztów w księdze…

Jeśli do dnia wejścia w życie nowelizacji rozporządzenia (11 maja 2013 r.) podatnik korygował koszty podatkowe zgodnie z art. 24d ustawy o pdof, kwoty, których nie wykazał w księdze w tym okresie, powinien wpisać we właściwej kolumnie w miesiącu, w którym nowelizacja weszła w życie. W kolumnie 16 "Uwagi" powinien wskazać pozycję, w której ujęto koszty. Tak stanowi § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2013 r. poz. 551).

Dotyczy to podatników, którzy od 1 stycznia 2013 r. korygowali koszty "statystycznie", tj. pozaksięgowo, nie dokonując w związku z nią żadnych zapisów w księdze podatkowej (wobec braku odpowiednich przepisów w tym zakresie). Powinni oni w maju 2013 r. wprowadzić do księgi zapisy, które powinny pojawić się w niej zgodnie z obecnymi przepisami.


Udokumentowanie korekty

Przepisy rozporządzenia określają nowe dowody służące udokumentowaniu korekty kosztów (zwiększenia przychodów). Dowody wymienione w § 12 ust. 3 pkt 1a rozporządzenia sporządza się na okoliczność zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów) na podstawie art. 24d ustawy o pdof (nazywa się je dowodami zmniejszenia kosztów/zwiększenia przychodów). Z kolei dla udokumentowania zwiększenia kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 24d ustawy o pdof, tj. odwrócenia korekty, sporządza się dowody określone w § 12 ust. 3 pkt 1b rozporządzenia (dowody zwiększenia kosztów). Przepisy te wskazują minimalne dane, które ww. dokumenty muszą zawierać.

Sporządzanie pojedynczych dowodów w każdym przypadku zaistnienia potrzeby korekty kosztów (zwiększenia przychodów) lub jej odwrócenia jest obowiązkiem podatnika. Może on dokonywać zapisów w księdze na podstawie w tych dowodów (każdego z osobna) w terminach określonych w art. 24d ustawy o pdof lub też na podstawie ich miesięcznych zestawień pod datą ostatniego dnia danego miesiąca. Możliwości takie przewiduje § 26a rozporządzenia. Miesięczne zestawienia sporządzane dla dokonania zapisów dotyczących zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów) powinny zawierać:

  • numer kolejny wpisu,
     
  • numery i daty dokumentów, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 1a rozporządzenia i wynikającą z tych dokumentów łączną wartość zmniejszenia kosztów (zwiększenia przychodów).

Z kolei miesięczne zestawienia sporządzane na okoliczność zwiększenia kosztów uzyskania przychodów (odwrócenia korekty) powinny zawierać:

  • numer kolejny wpisu,
     
  • numery i daty dokumentów, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 1b rozporządzenia i wynikającą z tych dokumentów łączną wartość zwiększenia kosztów.

Podstawą do sporządzenia miesięcznych zestawień umożliwiających zbiorcze księgowanie korekty bądź jej odwrócenia w danej kolumnie księgi są więc pojedyncze dowody zmniejszenia kosztów/zwiększenia przychodów lub dowody zwiększenia kosztów.

Konieczność sporządzania dowodów księgowych w każdej sytuacji zaistnienia obowiązku korekty kosztów bądź jej odwrócenia powoduje, że w praktyce nie będzie możliwe nieuwzględnienie w rachunku podatkowym i niedokonanie żadnych zapisów w księdze w przypadku, gdy w tym samym miesiącu wystąpi potrzeba korekty kosztu z powodu braku zapłaty w określonym terminie (np. 15 maja) i jednocześnie jego zapłata (np. 29 maja). Konstrukcja nowych przepisów rozporządzenia wskazuje, że dla każdego z tych zdarzeń trzeba będzie sporządzić odrębny dowód i dokonać zapisu w księdze na jego podstawie lub na podstawie zbiorczych zestawień - sporządzanych odrębnie dla ewidencji zmniejszeń kosztów (zwiększeń przychodów) i odrębnie dla zwiększeń kosztów.


Spis z natury

Wartość spisu z natury pomniejsza się o kwotę, o którą podatnik zmniejszył koszty uzyskania przychodów (zwiększył przychody) na podstawie art. 24d ustawy o pdof, jeżeli zmniejszenie kosztów (zwiększenie przychodów) związane było z zaliczeniem do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, objętych tym spisem. Pomniejszenia dokonuje się o tę część kwoty zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów (zwiększenia przychodów), która przypada na składniki objęte tym spisem. Jeżeli do wyceny towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów, objętych spisem z natury, zastosowano zamiast ceny zakupu lub nabycia albo kosztu wytworzenia inne zasady wyceny (np. cenę rynkową), kwota pomniejszenia nie może być wyższa niż wartość tej wyceny. Oczywiście zasad tych nie stosuje się, jeżeli przed sporządzeniem spisu z natury podatnik zwiększył koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 24d ustawy o pdof (odwrócił korektę).

Zauważmy, że obecnie przepisy zobowiązują podatnika do wyłączenia ze spisu z natury kwoty zmniejszenia kosztów (zwiększenia przychodów) w części przypadającej m.in. na niesprzedane wyroby, usługi, produkcję w toku. Nie wskazują jednak jak ustalać kwotę tej korekty w odniesieniu do tych składników majątku. Ustalenie kosztu ich wytworzenia na podstawie zapisów w księdze, stanowiącej bardzo uproszczoną ewidencję, jest trudne, a trzeba jeszcze obliczyć kwotę nieopłaconej faktury składającą się na niego, mając na względzie udział tej kwoty w składnikach pozostających na dzień sporządzenia spisu w firmie.

Przykład

Założenia

  1. Podatnik prowadzący księgę podatkową w maju 2013 r. poniósł następujące koszty:
    • zakup towarów handlowych i materiałów: 35.000 zł,
       
    • koszty uboczne zakupu: 1.000 zł,
       
    • wynagrodzenia w gotówce i w naturze: 12.000 zł,
       
    • pozostałe wydatki: 60.000 zł.
  1. Jedna z faktur dotycząca zakupu towarów handlowych, opiewająca na 18.000 zł netto, zaksięgowana w kosztach kwietnia 2013 r. (kolumna 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu"), miała termin zapłaty 14 dni. Termin 30 dni od daty upływu terminu płatności minął 24 maja 2013 r. Podatnik nie zapłacił jej w tym terminie, nie zrobił tego także do końca maja 2013 r. Łączne koszty maja (108.000 zł) są większe niż kwota korekty. Podatnik sporządził więc dowód księgowy dla dokonania korekty kosztów:

PHU "Jaskier" Jan Nowak
ul. Cicha 2, Toruń

Toruń, 24.05.2013 r.

Dowód zmniejszenia kosztów nr 1/2013

Dokument stanowiący podstawę do zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów: faktura nr 155/13 z dnia 10.04.2013 r., ujęta w kolumnie 10 księgi za kwiecień 2013 r., pod pozycją 77

Okres dokonania zmniejszenia kosztów: maj 2013 r.

Kwota zmniejszenia: 18.000 zł

Sposób ewidencji zmniejszenia: w kolumnie 10 księgi za maj, pod pozycją 103

 

Jan Nowak

  1. Od początku 2013 r. nie wystąpiły żadne inne zdarzenia, o których mowa w art. 24d ustawy o pdof.


Ewidencja w księdze podatkowej

Podatnik wpisał do kolumny 10 księgi "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" kwotę 18.000 zł ze znakiem minus, pod datą 24.05.2013 r. Podstawą tego zapisu był sporządzony dowód zmniejszenia kosztów.

Podsumowując koszty za maj 2013 r., po dokonaniu wszystkich zapisów w tym miesiącu, podatnik otrzymał więc:

  • zakup towarów handlowych i materiałów: 17.000 zł (35.000 zł - 18.000 zł),
     
  • koszty uboczne zakupu: 1.000 zł,
     
  • wynagrodzenia w gotówce i w naturze: 12.000 zł,
     
  • pozostałe wydatki: 60.000 zł.

Przy ustalaniu zaliczki na podatek dochodowy za maj 2013 r. podatnik uwzględni koszty uzyskania przychodów narastająco od stycznia do maja 2013 r. (w tym koszty za maj 2013 r. w kwocie 90.000 zł).

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. nr 152, poz. 1475 ze zm.)

www.PoradnikKsiegowego.pl - Podatkowa księga przychodów i rozchodów:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

marzec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.