rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Przegląd Podatku Dochodowego nr 6 (342) z dnia 20.03.2013

Zapisy w podatkowej księdze przedsiębiorstwa wielozakładowego


Pojęcie przedsiębiorstwa wielozakładowego

Z przedsiębiorstwem wielozakładowym mamy do czynienia, jeżeli działalność prowadzona jest w oparciu o kilka zespołów składników materialnych i niematerialnych, jakimi są w szczególności sklepy, zakłady, punkty usługowe, przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych (§ 3 pkt 10 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów).

Przykład

Podatnik w ramach działalności gospodarczej prowadzi masarnię oraz trzy sklepy mięsne. Spełnione są więc warunki do uznania tej działalności za przedsiębiorstwo wielozakładowe.


Prowadzenie podatkowej księgi w przedsiębiorstwie wielozakładowym

W przypadku prowadzenia przedsiębiorstwa wielozakładowego przepisy § 9 ust. 3 rozporządzenia przewidują możliwość prowadzenia podatkowej księgi na dwa sposoby:

1) prowadzenie jednej księgi dla wszystkich zakładów, w miejscu wskazanym przez podatnika jako jego siedziba,

2) prowadzenie odrębnej księgi w każdym zakładzie.

Warunkiem prowadzenia jednej podatkowej księgi jest prowadzenie w poszczególnych zakładach ewidencji sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. Jedynie w zakładach, w których sprzedaż ewidencjonuje się za pomocą kasy fiskalnej, warunek prowadzenia ewidencji sprzedaży nie obowiązuje.

Podatnik, który prowadzi kantor lub lombard i chce w przedsiębiorstwie wielozakładowym prowadzić tylko jedną księgę, oprócz ewidencji sprzedaży ma obowiązek założyć i prowadzić ewidencję:

  • kupna i sprzedaży wartości dewizowych - przy działalności kantorowej,
     
  • pożyczek i zastawionych rzeczy - przy działalności lombardowej.


Dokonywanie zapisów w podatkowej księdze

Prowadząc odrębne księgi dla każdego zakładu, zakup towarów handlowych, materiałów i innych wydatków ponoszonych na rzecz każdego z tych zakładów dokumentuje się odrębnymi dowodami zakupu.

Natomiast przesunięcia towarów lub materiałów podstawowych między zakładami dokumentuje się dowodem przesunięcia. Dowód ten sporządza się w dwóch egzemplarzach, z których jeden przechowywany jest w zakładzie, z którego dokonano przesunięcia towarów czy materiałów, a drugi w zakładzie, w którym przyjęto te towary lub materiały.

Dowód przesunięcia powinien zawierać co najmniej:

  • numer kolejny wpisu,
     
  • datę dokonania przesunięcia,
     
  • nazwę towarów lub materiałów,
     
  • ilość i wartość towarów lub materiałów obliczoną według cen zakupu.

Tak sporządzony dowód przesunięcia powinien być zaewidencjonowany w podatkowej księdze zakładu przekazującego i przyjmującego towar. W podatkowej księdze zakładu, z którego przekazano towar, wartość towarów wykazanych w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" należy pomniejszyć o wartość przesuniętego towaru według cen zakupu. Dokonuje się tego poprzez zapis ze znakiem minus lub kolorem czerwonym. Natomiast w zakładzie, do którego przesunięto towar, w kolumnie 10 podatkowej księgi należy wykazać wartość przyjętego towaru.

Jeżeli podatnik prowadzi tylko jedną podatkową księgę dla przedsiębiorstwa wielozakładowego, a zakupione towary handlowe oraz materiały podstawowe przekazuje tylko do jednego zakładu, to wówczas nie ma obowiązku sporządzania dowodu przesunięć, pod warunkiem, że na dowodzie zakupu podał nazwę zakładu, do którego przekazał te towary.

Poza przedstawionymi szczególnymi obowiązkami, podatnik prowadzący przedsiębiorstwo wielozakładowe, zdarzenia gospodarcze ewidencjonuje w podatkowej księdze na ogólnych zasadach określonych w przepisach rozporządzenia.


Jak ustalić dochód przy prowadzeniu odrębnych ksiąg?

W myśl art. 44 ust. 2 updof, dochodem z działalności gospodarczej stanowiącym podstawę obliczenia zaliczki u podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów jest różnica pomiędzy wynikającym z tych ksiąg przychodem i kosztami jego uzyskania.

Gdy podatnik prowadzi jedną podatkową księgę dla przedsiębiorstwa wielozakładowego, to po podsumowaniu zapisów w kolumnach tej księgi wyliczenie dochodu nie jest problemem.

Inaczej jest przy prowadzeniu odrębnej księgi dla poszczególnych zakładów. Prowadzenie dla każdego zakładu odrębnej księgi nie wiąże się z obowiązkiem ustalania dochodu dla każdego zakładu odrębnie. Dochód w takim przypadku ustala się jako różnicę pomiędzy zsumowanymi przychodami wszystkich zakładów a ich zsumowanymi kosztami uzyskania przychodów.

Przykład

Podatnik prowadzi przedsiębiorstwo wielozakładowe składające się z trzech sklepów. Dla każdego sklepu prowadzona jest odrębna podatkowa księga przychodów i rozchodów. Od stycznia do marca 2013 r. przychody i koszty ich uzyskania w poszczególnych sklepach przedstawiały się następująco:

Zakłady przedsiębiorstwa Przychody Koszty uzyskania przychodów
Sklep nr 1 40.000 zł 25.000 zł
Sklep nr 2 30.000 zł 10.000 zł
Sklep nr 3 10.000 zł 15.000 zł

Łączny przychód z działalności wyniósł 80.000 zł.

Łączny koszt uzyskania przychodów z działalności stanowi 50.000 zł.

Dochód wyniósł 30.000 zł (80.000 zł - 50.000 zł).

www.PoradnikKsiegowego.pl - Podatkowa księga przychodów i rozchodów:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.