rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 80 (912) z dnia 4.10.2012

Czy zaliczkę na podatek dochodowy wpisać do księgi?

Prowadzę księgę podatkową w formie papierowej. Na podstawie dokonanych zapisów ustalam zaliczkę na podatek dochodowy za dany miesiąc i wpłacam ją do urzędu skarbowego w odpowiednim terminie. Czy zaliczkę tę ujmuję jakoś w księdze?

Podatek dochodowy nie stanowi kosztu uzyskania przychodów. Wynika to z art. 23 ust. 1 pkt 12 ustawy o pdof. Stąd podatku dochodowego, w tym zaliczek na podatek dochodowy, nie ujmuje się w księdze podatkowej jako koszt. Natomiast można w niej, moim zdaniem, ująć wyliczenia dotyczące ustalenia zaliczki.

Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. nr 152, poz. 1475 ze zm.) nakazują wpisać do księgi obliczenia dotyczące ustalania dochodu przy uwzględnieniu różnic remanentowych. Chodzi tu o przypadki, gdy dochód ustala się na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy o pdof, czyli na koniec każdego roku podatkowego, ale też na koniec danego miesiąca, jeśli podatnik sporządził spis z natury. Zapisów dokonuje się wówczas na oddzielnej stronie księgi w sposób określony w pkt 21, 22 i 23 objaśnień zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

Natomiast w przepisach rozporządzenia nie wskazuje się, czy i w jaki sposób do księgi podatkowej należy wpisywać obliczenia dotyczące zaliczki na podatek dochodowy, ustalanej zgodnie z art. 44 ust. 2 ustawy o pdof (tj. jako różnica między przychodem i kosztami jego uzyskania). Wobec braku zakazu w tej sprawie, moim zdaniem, w przypadku prowadzenia księgi w formie papierowej jest to dozwolone. To wygodne dla podatnika, by wszystkie zapisy dotyczące kosztów i przychodów oraz ustalenia zaliczek na podatek znajdowały się w jednym miejscu, tj. w księdze podatkowej. Obliczenia dotyczące ustalenia dochodu i zaliczki na podatek dochodowy powinny wtedy być wprowadzone do księgi pod podsumowaniem miesiąca.

Jak bowiem wynika z pkt 18 objaśnień zamieszczonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w księdze w danym miesiącu należy podkreślić, a dane z kolumn 7-14 księgi podatkowej zsumować. Wynikłe z podsumowania kwoty należy podkreślić. Podatnik może pod podsumowaniem danego miesiąca wpisać w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.


Po miesięcznym podsumowaniu zapisów na odrębnej stronie księgi można zamieścić wyliczenie zaliczki na podatek dochodowy za ten miesiąc.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Podatkowa księga przychodów i rozchodów:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60