Gazeta Podatkowa nr 80 (912) z dnia 4.10.2012
Czy zaliczkę na podatek dochodowy wpisać do księgi?
Prowadzę księgę podatkową w formie papierowej. Na podstawie dokonanych zapisów ustalam zaliczkę na podatek dochodowy za dany miesiąc i wpłacam ją do urzędu skarbowego w odpowiednim terminie. Czy zaliczkę tę ujmuję jakoś w księdze?
Podatek dochodowy nie stanowi kosztu uzyskania przychodów. Wynika to z art. 23 ust. 1 pkt 12 ustawy o pdof. Stąd podatku dochodowego, w tym zaliczek na podatek dochodowy, nie ujmuje się w księdze podatkowej jako koszt. Natomiast można w niej, moim zdaniem, ująć wyliczenia dotyczące ustalenia zaliczki.
Przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. nr 152, poz. 1475 ze zm.) nakazują wpisać do księgi obliczenia dotyczące ustalania dochodu przy uwzględnieniu różnic remanentowych. Chodzi tu o przypadki, gdy dochód ustala się na podstawie art. 24 ust. 2 ustawy o pdof, czyli na koniec każdego roku podatkowego, ale też na koniec danego miesiąca, jeśli podatnik sporządził spis z natury. Zapisów dokonuje się wówczas na oddzielnej stronie księgi w sposób określony w pkt 21, 22 i 23 objaśnień zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
Natomiast w przepisach rozporządzenia nie wskazuje się, czy i w jaki sposób do księgi podatkowej należy wpisywać obliczenia dotyczące zaliczki na podatek dochodowy, ustalanej zgodnie z art. 44 ust. 2 ustawy o pdof (tj. jako różnica między przychodem i kosztami jego uzyskania). Wobec braku zakazu w tej sprawie, moim zdaniem, w przypadku prowadzenia księgi w formie papierowej jest to dozwolone. To wygodne dla podatnika, by wszystkie zapisy dotyczące kosztów i przychodów oraz ustalenia zaliczek na podatek znajdowały się w jednym miejscu, tj. w księdze podatkowej. Obliczenia dotyczące ustalenia dochodu i zaliczki na podatek dochodowy powinny wtedy być wprowadzone do księgi pod podsumowaniem miesiąca.
Jak bowiem wynika z pkt 18 objaśnień zamieszczonych w załączniku nr 1 do rozporządzenia, po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w księdze w danym miesiącu należy podkreślić, a dane z kolumn 7-14 księgi podatkowej zsumować. Wynikłe z podsumowania kwoty należy podkreślić. Podatnik może pod podsumowaniem danego miesiąca wpisać w poszczególnych kolumnach sumy od początku roku do miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej pozycji wpisać w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.
Po miesięcznym podsumowaniu zapisów na odrębnej stronie księgi można zamieścić wyliczenie zaliczki na podatek dochodowy za ten miesiąc.
www.PoradnikKsiegowego.pl - Podatkowa księga przychodów i rozchodów:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|