rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 4 (836) z dnia 12.01.2012

Nowa księga podatkowa na 2012 rok

W 2011 r. zakupiłem księgę podatkową (odpowiednią broszurę) i prowadziłem ją w formie papierowej. Czy jeśli po zakończeniu 2011 r. pozostały mi kartki w tej broszurze, mogę je wykorzystać do prowadzenia księgi za 2012 r.?

Księgę podatkową można prowadzić w formie papierowej. Powinna ona wówczas być zbroszurowana i mieć ponumerowane karty. Wynika to z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2003 r. nr 152, poz. 1475 ze zm.). Jeśli podatnik prowadzi księgę korzystając z zakupionej gotowej broszury, musi mieć na względzie, by odpowiadała ona wzorowi określonemu w załączniku nr 1 do rozporządzenia (§ 2 ust. 1 rozporządzenia).

Podatnik kontynuujący działalność gospodarczą ma obowiązek założyć księgę podatkową na dzień 1 stycznia roku podatkowego. Wynika to z § 10 ust. 1 rozporządzenia. Na pewno więc należy założyć księgę na 2012 r. Natomiast techniczny sposób dokonania tego nie został uregulowany prawnie (kwestia ta w ogóle nie została objęta przepisami wymienionego rozporządzenia). Z tego można wysnuć wniosek, że prowadzenie księgi podatkowej na 2012 r. w tej samej broszurze co w 2011 r. nie jest generalnie zakazane - jeśli zapewni się wyraźne oddzielenie poszczególnych lat.

W praktyce jednak wygodniejsze jest ujmowanie zdarzeń gospodarczych za kolejne lata w osobnych broszurach. Szczególnie jeśli chodzi o przechowywanie księgi podatkowej i dokumentów związanych z jej prowadzeniem. Przechowywanie bieżące, tj. w trakcie roku, będzie łatwiejsze, bo sposób wyodrębnienia lat podatkowych będzie czytelny, a w związku z tym prościej będzie odszukać zapisy księgowe. Dotyczy to także przechowywania księgi podatkowej w terminie wynikającym z prawa podatkowego. Przypomnijmy, że podatnik ma obowiązek przechowywać księgę podatkową za dany rok przez pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku z nią związanego. Wynika to z art. 86 § 1 w powiązaniu z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.). Stąd obowiązkowy okres przechowywania księgi za 2011 r. upłynie z końcem 2017 r., z kolei księgę za 2012 r. trzeba będzie przechowywać do końca roku 2018. W przypadku ewidencji zdarzeń gospodarczych za dwa lata w jednej broszurze, podatnik nie mógłby więc dokonać likwidacji księgi podatkowej za 2011 r. przed 2019 r. Dlatego, moim zdaniem, w sytuacji opisanej w pytaniu w celu założenia nowej księgi podatkowej na 2012 r. warto zakupić nową broszurę.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Podatkowa księga przychodów i rozchodów:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60