rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 77 (1222) z dnia 24.09.2015

Koszt materiałów w księdze podatkowej

Kupiłem we wrześniu 2015 r. deski i będę z nich robił meble, które sprzedam dopiero w grudniu 2015 r. lub w styczniu 2016 r. Kiedy powinienem ująć koszt desek w księdze podatkowej: w momencie ich zakupu czy sprzedaży gotowego wyrobu (mebli)?

Podatnicy prowadzący księgę podatkową koszty materiałów ujmują, co do zasady, w dacie wystawienia faktury. Jeżeli materiał dostarczono do zakładu lub dokonano nim obrotu przed otrzymaniem faktury, to należy sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału. Wynika to z § 16 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1037). Opis ten powinien zawierać imię, nazwisko (firmę) i adres dostawcy, ilość i rodzaj oraz cenę jednostkową i wartość materiału. Na jego podstawie należy dokonać zapisu w księdze. Przechowuje się go jako dowód zakupu, a następnie łączy z nadesłaną fakturą. Ewentualna różnica w stosunku do wartości podanej w fakturze musi być wpisana do księgi (ewidencji) w dniu otrzymania faktury. Podatnik może nie sporządzać opisu, jeżeli zakup udokumentowany jest specyfikacją dostawcy, pod warunkiem że spełnia ona wymogi określone dla opisu. Jeżeli materiał oraz fakturę otrzymano w tym samym miesiącu, opis dołącza się do otrzymanej faktury, a zapisów w księdze dokonuje na podstawie faktury. Taka sytuacja może mieć miejsce, gdy księga prowadzona jest według zasad przewidzianych dla biur rachunkowych. Wówczas zapisy dokonywane są w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenia z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20. każdego miesiąca za miesiąc poprzedni (§ 30 ust. 1 rozporządzenia).

Zatem koszt zakupionych desek należy zaewidencjonować w księdze w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów według cen zakupu" w dacie wystawienia faktury lub dostarczenia desek do firmy.

W myśl § 27 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów. Spis ten sporządza się m.in. na koniec każdego roku podatkowego. Zatem przy ustalaniu dochodu osiągniętego w roku podatkowym koszt niezużytych materiałów (desek), produkcji w toku i niesprzedanych wyrobów gotowych (mebli) ujętych w spisie z natury zmniejszy wysokość poniesionych kosztów uzyskania przychodów za dany rok.

www.PoradnikKsiegowego.pl - Podatkowa księga przychodów i rozchodów:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60