rachunkowość finansowa, sprawozdanie finansowe, księgi rachunkowe, rozliczenia międzyokresowe, MSR
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 82 (1123) z dnia 13.10.2014

Ujęcie w księdze podatkowej kosztów przesyłki

Mam sklep odzieżowy (stacjonarny i internetowy). W związku z prowadzeniem tej działalności ponoszę różne koszty transportu. Są to koszty przesyłki zakupionego lub sprzedanego towaru, a także koszty przesyłki np. zakupionych na potrzeby firmy artykułów biurowych. Czy poniesione z tego tytułu koszty powinienem ujmować w kolumnie 11, czy 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów?

Koszty transportu zakupionego towaru handlowego stanowią koszty uboczne w prowadzonej działalności gospodarczej. Do ewidencji w księdze podatkowej tego rodzaju kosztów służy kolumna 11 "Koszty uboczne zakupu". Z objaśnień zawartych w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów wynika, że kolumna ta przeznaczona jest do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Czytelnik powinien więc wydatki z tytułu transportu zakupionych towarów handlowych zaewidencjonować w kolumnie 11 księgi.

Trzeba zauważyć, że kolumna 11 jest przeznaczona do ujmowania kosztów ubocznych związanych wyłącznie z zakupem towarów handlowych i materiałów. Dlatego też nie należy w niej ujmować kosztów przesyłki dotyczących sprzedanych towarów lub związanych z zakupem składników majątkowych innych niż towary handlowe i materiały). Dla tego rodzaju kosztów przeznaczona jest kolumna 13 "Pozostałe wydatki".

Reasumując, Czytelnik powinien ująć w kolumnie 11 koszty przesyłki zakupionego towaru, a w kolumnie 13 koszty przesyłki sprzedanego towaru i koszty przesyłki zakupionych artykułów biurowych.

Przykład

Założenia

Podatnik prowadzi sklep internetowy.

  1. W dniu 3 października 2014 r. podatnik otrzymał od firmy "ABC" Sp. z o.o. towary handlowe oraz wystawioną w tym samym dniu fakturę. Na fakturze kontrahent wyszczególnił towary handlowe w kwocie 1.000 zł netto oraz koszt ich przesyłki w kwocie 32 zł netto.
  2. W dniu 6 października 2014 r. firma "XYZ" wystawiła podatnikowi fakturę za koszty przesyłki kurierskiej na kwotę 68 zł netto. Koszty przesyłki dotyczyły transportu do nabywcy towarów handlowych sprzedanych przez podatnika.
  3. W dniu 7 października 2014 r. kontrahent "Papierowy świat" s.c. wystawił podatnikowi fakturę na zamówione wcześniej artykuły biurowe. Na fakturze widnieją artykuły biurowe na kwotę 145 zł netto oraz koszty ich przesyłki w kwocie 15 zł netto. Łączna wartość faktury wyniosła 160 zł netto.
Ewidencja w księdze podatkowej za październik 2014 r.
Lp. Data
zdarzenia gospodar-
czego

Nr
dowodu księgo-
wego

Kontrahent

Opis
zdarzenia gospodar-
czego

Przychód

Imię i nazwisko (firma)

Adres

Wartość sprzedanych towarów i usług Pozo-
stałe przy-
chody
Razem przychód (7+8)
gr gr gr

1

2 3 4 5 6

7

8 9
159 03.10.2014 3265/14

"ABC"
Sp. z o.o.

ul. Nowa 8, Poznań

zakup towaru handlowego i koszty jego przesyłki

165 06.10.2014 125a/14 Firma "XYZ"

ul. Wiśniowa 6,
Poznań

usługa kurierska dot. sprzedanych towarów

178 07.10.2014 198/14 "Papierowy świat" s.c.

ul. Miła 5, Szczecin

zakup art. biurowych
i koszty ich przesyłki


Zakup towarów handlowych i materiałów
wg cen zakupu

Koszty uboczne zakupu Wydatki (koszty) Uwagi

Wynagrodzenia w gotówce
i w naturze

Pozostałe wydatki Razem wydatki (12+13)
gr gr gr gr gr gr
10 11 12 13 14 15 16

1.000

00

32

00

68

00

68

00

160

00

160

00

www.PoradnikKsiegowego.pl - Podatkowa księga przychodów i rozchodów:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.VademecumKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Zasady rachunkowości w jednostkach i zakładach budżetowych
Vademecum Księgowego - zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
PODATEK VAT - zasady rozliczania i weryfikacji

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.