Gazeta Podatkowa nr 32 (1282) z dnia 21.04.2016
Czy dowody w księdze podatkowej można numerować miesięcznie?
Rozpoczęłam prowadzenie działalności gospodarczej, z której będę rozliczać się na podstawie księgi podatkowej. Czy dowody, będące podstawą zapisów w księdze, trzeba numerować rocznie, czy mogę nadać im numerację miesięczną?
Dowody, na podstawie których dokonuje się zapisów w księdze, można numerować rocznie lub miesięcznie. Wybór należy do przedsiębiorcy prowadzącego księgę podatkową.
Zasady prowadzenia księgi podatkowej oraz szczegółowe warunki, jakim powinna ona odpowiadać, aby stanowiła dowód pozwalający na określenie zobowiązań podatkowych, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2014 r. poz. 1037 ze zm.). Zgodnie z pkt 2 objaśnień stanowiących załącznik nr 1 do tego rozporządzenia, kolumna 1 "Lp." przeznaczona jest do wpisywania kolejnego numeru zapisów do księgi. Tym samym numerem należy oznaczać dowód stanowiący podstawę dokonania zapisu. Przepisy nie określają, w jaki sposób trzeba prowadzić tę numerację. Pozycje w księdze podatkowej należy numerować po kolei. Ważne, aby żaden numer nie powtórzył się, ponieważ każda pozycja księgi musi mieć swoje niepowtarzalne oznaczenie.
Decyzję w sprawie sposobu numeracji dowodów podejmuje podatnik, który może wybrać numerację roczną lub miesięczną. Przy czym trzeba pamiętać, że wybraną metodę należy stosować przez cały rok podatkowy.
Podatnik może wybrać roczny lub miesięczny sposób numerowania dowodów w księdze.
Numeracja roczna polega na tym, że od 1 stycznia lub - tak jak w omawianym przypadku - od dnia rozpoczęcia działalności w trakcie roku podatkowego, numerowanie dowodów rozpoczyna się od cyfry 1 i kolejne numery pozycji nadaje się do końca danego roku podatkowego lub do dnia likwidacji działalności w tym roku.
Z kolei jeśli Czytelniczka, wybierze miesięczny sposób numerowania dowodów, to wówczas w każdym miesiącu będzie rozpoczynała numerację pozycji od cyfry 1. Przy czym, aby numery pozycji w kolejnych miesiącach nie powtarzały się, trzeba je rozróżnić nadając im oznaczenie danego miesiąca, np. numery pozycji w styczniu oznaczyć nr/1, w lutym nr/2, w marcu nr/3 itd. Wówczas każda kolejna pozycja zostanie oznaczona w systemie miesięcznym w unikalny sposób i będzie ją można łatwo zidentyfikować.
www.PoradnikKsiegowego.pl - Podatkowa księga przychodów i rozchodów:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Rachunkowość
Forum aktywnych księgowych
|